View Single Post
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
724
Skal fortelle litt kort; har gått videregående i 3 år + et år på folkehøgskole, er 21 år.

På ung.skolen hadde jeg sterk adhd og fikk ikke medikamenter fordi psykologvesenet var trege, det var først når jeg nesten var 18 år jeg fikk medisiner og diagnosen. Jeg har bodd i fosterhjem hele livet men pga moren min drev med stoffer da jeg lå i magen så har jeg endt opp som en person som først ble ordentlig voksen i hodet som 18 åring. Dette pga medisinene som forandra meg helt.

Jeg gikk kokkelinja etter oppfordring fra lærerene, de mente service og samferdsel var for mye matte og pga det kunne jeg ikke komme inn pga jeg hadde fått 2er i standpunkt. Så gikk jeg 2 år på en linje jeg ikke likte. Deretter gikk jeg folkehøgskole med data/multimedia, så gikk jeg IKT-servicefag, men det fantes ikke plasser i min kommune for lærlinger og jeg ville ikke flytte.

Så jeg har prøvd i godt over 1 år og skaffe jobb, uten å lyktes, nettopp fordi jeg ikke har nok jobberfaring. I praksis burde jeg hatt sommerjobb fra jeg var 16, men pga mye skole og fordi jeg har lidd av sykdommen så har jeg hatt sosiale tilknytningsproblemer og blant annet reaktiv tilknytningsforstyrrelse som jeg har fått diagnosert av en spesialterapeut. Men det er ikke akkurat lett å få jobberfaring når folk sier nei til meg.

Jeg sliter jævlig med å skaffe jobb, jeg har ikke erfaring omtrent, utplasseringer fra videregående og en arbeidspraksis på en barneskole som IT konsulent + noen avisjobber er alt jeg har. Hva kan jeg gjøre? Jeg ønsker jo heller ikke å fortelle hver enkel arbeidsgiver hele livshistorien min for at de skal kunne ansette meg, jeg vil jo egentlig holde det lavt..Jeg bare tenker åssen det skal ende når jg flytter ut om 1 år, hva skal jeg gjøre hvis jeg sliter sånn med jobb?

Jeg er en veldig arbeidsom kar som er 100 % arbeidsfør og som ikke har problemer med å jobbe som noe. Jeg har arbeidet for broren min og løfta gudene vet hvor mange vedstabler for han og gjort masse arbeid, alle jeg kjenner spør alltid "hvordan kan du IKKE få jobb?" Osv.

Hadde vært takknemlig for alle svar det er mulig å gi meg her.
Sist endret av Kusetjuv; 1. september 2011 kl. 14:57.