View Single Post
Warz's Avatar
Trådstarter
764
Sitat av Ferner-Jensen Vis innlegg
jeg har begynt å skjønne mer av dette systemet nå, det virker veldig demokratisk, folket (internett) som styrer alt. men lurer på en ting, hva er det jeg egentlig regner ut med disse hash-beregningene?
Vis hele sitatet...
Dette er noe som heter "proof-of-work", du skal BEVISE at du har utført et gitt arbeid. Det er dette som gjør hele systemet så genialt. Problemet er så vanskelig at det i gjennomsnitt vil ta 10 minutter å løse en hash (for alle i nettverket til sammen). Men det tar bare millisekunder å sjekke om en hash er riktig dersom man allerede vet den. Uansett hvor mange som prøver å løse hashen vil tiden alltid gå mot 10 minutter, det som skjer når mange flere prøver å løse hashen er at den blir vanskeligere og vanskeligere. Så du kan bruke mange dager, måneder, kanskje år på å løse en hash, men siden det er så mange som hele tiden prøver vil hashen bli løst hvert 10ende minutt.

Så det som skjer er følgende:
Når man løser en hash så løser man en blokk. En blokk inneholder nylige transaksjoner. Det blir på en måte å si: Jeg har sett på transaksjonene og de er gyldige. Så tar du hashverdien av denne blokken og bruker den i neste hashing slik at du binder gamle transaksjoner sammen i en kjede. Dette er det som kalles for "blockchain", en kjede med transaksjoner, som alle har lagret på harddisken.

Siden det tar lang tid å lage en sånn kjede er det ganske enkelt: Den lengste kjeden er den gyldige.

Kort sagt, dess flere som genererer hashes dess vanskeligere blir det å forfalske en blockchain. Å begynne fra 0 nå er vel umulig. Man kan kanskje forfalske 1-3 blokker hvis man har enorme ressurser (mer en halvparten av alle ressursene i nettverket til sammen!). Dette gjør at når du har sendt penger kan du vente til 3-6 blokker har blitt generert og vips så er du så å si 100% trygg på at ingen kan forfalske/reversere transaksjonen.

Dette er det som har gjort bitcoin mulig, proof-of-work og denne blockchainen er grunnen til at man kan ha et så sikkert betalingsnettverk basert på p2p.

TL;DR: Jeg er kanskje ikke så god til å forklare dette, se på denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=XQPSwA2Itbs
Spol til 41:56:

Sitat av Mokko Vis innlegg
Er prognosene om en forstatt økende verdi trygge nok til at man trygt kan investere noen hundrelapper i Bitcoins?
Vis hele sitatet...
Short time: nei! Her er det langt i fra "trygt". Jeg mistenker at vi snart står ovenfor et relativt kraftig fall.

Jeg mener, se på grafen:
http://i.imgur.com/Pm51i.png
Men kan godt hende vi ser 10$ før det skjer... uansett, trygt er det ikke, stor risiko.

Sitat av IpN Vis innlegg
Har en bra business idé som hadde passet perfekt for Bitcoin. Men hvor trygt er det å lage en "ulovlig" (i følge norsk lov) side som tar Bitcoin som betaling?
Vis hele sitatet...
Det spør hvor ulovlig det er. Det finnes jo folk som har en webside hvor man kjøper/selger narkotika for bitcoins, disse hoster bak Tor så da er det vel temmelig anonymt.

Skal du hoste vanlig er det større risiko, men man kan komme langt med servere i utlandet.
Sist endret av Warz; 14. mai 2011 kl. 20:25.