View Single Post
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Først av alt vil jeg fortelle historien om fire stykker i klassen min på Westerdals, som alle har vært lærlinger og jobbet innenfor grafisk industri i 2-5 år. Dette er litt morsomt, for alle kan fortelle om den samme erfaringen: Jobbene man settes til å gjøre er pur rutineoppdrag (f.eks. å sette tekst inn i ferdige maler), ingen utfordrende jobber med fokus på nytenkning, kreative løsninger, ekhibisjonistiske valg av materiale og utforming osv. Samtlige har jobbet noen år i bransjen, og tar nå i en alder av 20, 21 og 25 videreutdanning fordi de var så utrolig lei av å ikke bli prøvet i yrket sitt. De vil ut og gjøre noe, bestemme noe, lage noe.

Så over til det jeg har erfart: HiG sitt bachelorprogram i design er et temmelig nytt studie, avgangskullet mitt våren 2007 var andre kullet som gikk ut fra studiet. Dette bar såklart studieprogrammet preg av. Det var mye prøving og feiling, men både vi i forhold til kullet før og kullene etter oss hadde endringer i studieprogrammet for omtrent hvert semester. Under mitt siste semester på skolen kom det fire nyansatte til linjen, primært med fokus på å få veiledere på den praktiske delen.

For mitt vedkommende var det tre år med mye læring, det skal dog bemerkes i stor grad fokus på designteori (historie, typografi, ergonomi, fargestyring osv) og hvor det er krevet av deg at du jobber mye med den formmessige utviklingen på egenhånd (strengt talt ingen problem når man hadde maks 15 timer undervisning i uken). Hvordan dette er pr idag vet jeg svært lite om, studiet er som sagt svært forbedret i forhold til hvilke emner (fag) man er innom og det er bare fragmenter igjen av det studiet jeg gikk.

Marjo på forumet går første semester på studiet nå, mulig han ikke har fått så god innblikk i studiet som en helhet enda, men han vet nok mer om arbeidsmengde og emner de er innom pr nå. Det jeg derimot kan si er: Jeg valgte å utdanne meg enda noen år gjennom Westerdals School of Communication fordi jeg følte jeg manglet litt av den eksperimentelle, lekne design-prosessen som jeg har lyst å jobbe med, og nå bruker jeg aktivt mye av den kunnskapen jeg tilegnet meg på HiG i det jeg designer.