View Single Post
Sitat av Kongen Vis innlegg
Jeg har både brukt og vært gjennom flere slike tester i jobbintervjusammenheng, og alle jeg har sett ser ut til å være basert på Femfaktormodellen ( https://no.wikipedia.org/wiki/Femfaktormodellen ). Her er det ikke nødvendigvi noe rett og feil, men man måles ut fra fem faktorer kalt: åpenhet for erfaring, planmessighets, ekstroversjons, medmenneskelighets, og nevrotisisme. De 4 første kan si litt om hvilken jobb non passer til, men nevrotisisme typisk alltid er et rødt flagg for en arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Femfaktormodellen er klart mer vitenskaplig, både som test og teori, enn de typetestene som verserer. I hendene på ukyndige kan det derimot bli ganske håpløst. Du kan jo godt si at det i teorien ikke er noe bra og dårlig, men all den tid arbeidslivet har en sykelig hang up på ekstroversjon så vil de jo lett se bort fra en introvert søker. Nå betyr introvert overhodet ikke det samme som sjenert og sosialt uintelligent, men det er det man ser for seg. Når det gjelder nevrotiske, så tror jeg at å skåre veldig lavt kan være et like rødt flagg som veldig høyt. Jeg er høy på nevrotisisme (profesjonell test) og vil påstå jeg har fungert svært godt i arbeidslivet. Er det først en faktor man burde se på så er det vel heller planmessighet.
Sist endret av *pi; 12. november 2020 kl. 12:35.