View Single Post
Sitat av Tias Vis innlegg
1)Det er sikkert grånyanser for hva Apple syns er greit, men det er heldigvis ikke opp til dem å avgjøre hvorvidt noe er greit eller ei. Hvis mangelen (en evt. skade senere) ikke er forårsaket av deg som forbruker, så gjelder reklamasjonsretten.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å bytte en intern HD mot en annen, altså må du inn i maskinen og fjerne en apple godkjent HD og sette inn en annen som muligens ikke er godkjent av apple.

Om man senere får feil med tastaturet så er det ikke det som diskuteres (i hvert ikke det jeg diskuterer), jeg sier konkret at om du mekker om på hardware inne i macbooken din så vil du mest sannsynlig bli avvist av apple.

Ja du kan gjerne gå til rettssak på avgjørelsen, kan sikkert anke den helt til EU domstolen (hvis du har en jæ...g god sak) - men det er fortsatt ikke gitt at du vinner.

Videre følger det av forbrukerkjøpsloven;
§ 16. Mangel
Tingen har en mangel dersom
d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen.


Når Apple skriver i sine "nødvendige opplysninger" som det fremgår av pkt. d at de ikke dekker

(f) skade som skyldes service (inkludert oppgraderinger og utvidelser) som er utført av personer som ikke er Apple-representanter eller en Apple-autorisert tjenesteleverandør («AASP»), (g) et Apple-produkt som er blitt modifisert for å endre funksjonalitet eller ytelse, uten skriftlig tillatelse fra Apple, (h)

...så tror jeg nok du stiller svakt når du mekker selv på ting du ikke er godkjent for å mekke på.

Jeg sier ikke at du ikke kan reklamere, jeg sier at du mest sannsynlig ikke vil få medhold og at evt. service eller rep. må dekkes av egen lommebok.

Hvis du mener at man kan åpne laptoper og bytte innmat helt vilt for deretter å reklamere på et tastatur du aldri har mekket på og forvente at leverandøren skal fikse det for deg så trengs en reality-check.