View Single Post
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Det er så mange småting her. Klart vintersko fra Ecco kan vare i ti år. De har også en annen pris enn h&m chealseboots. Klart man kan lage en middag til 4 for 120 kr, men prøv å lage middag til én for 30 kr (120/4=30) og samtidig opprettholde et sunt kosthold.

Det at man "ikke skal gå naken bort å levere søknaden" er som regel sant, men det er helt irrelevant når folk går på sosialstønad i mange mange år. Klær slites, spesielt om man må bruke de samme hver dag og de er av billigste kvalitet.
Vis hele sitatet...
At jeg dro frem Ecco skoene var fordi at det var det jeg trengte mest. Hadde det ikke vært for det så måtte jeg prioritert annerledes. Men at kostnaden totalt på vintersko ikke ble så ille.

Kostnaden på maten er ikke så mye annerledes. Spiser en poteter/ris, kotelett, grønnsaker og kanskje noe saus av noe slag så er det sausen som egentlig blir den store pris forskjellen. Spiser en ikke opp mer enn halve sausen, hver eneste gang, så benytt kun halve posen da? Har en suppe en dag og det blir mye igjen så går det fint an å spise den neste dag også. Eple/banan koster ikke mer eller mindre pr stk om jeg kjøper en eller to. 10 poteter blir ikke rimeligere om det er 2 som spiser dem vs 1. Kjøper en boil in bag ris og ikke orker mer enn halvparten av risen som er oppi posen og resten går i søpla, så er det ikke rart at det blir kostbart.

Finnes også mye som kan fryses ned. Her er noe tatt ut fra en random side jeg fant https://kvardagsmat.no/2017/08/22/10...-fine-a-fryse/. En kan gjerne si at en ikke har stor nok kasserolle osv,osv,osv. unnskyldningene er mange. Men en står der med penger i hånda når en får penger, eller konto for å være helt nøyaktig, så er det opp til den som har de hva de vil prioritere. Kasserollen i seg selv er spart inn på en måned.

Som sagt, det handler om prioriteringer og planlegging.

Jeg er helt åpen for at det ikke er alle som orker å sette seg inn i hva som er rimelig, av forskjellige årsaker. Jeg unner også de som lever på sosialstønad alt ekstra de har mulighet å søke på. Så ikke missforstå meg her, men å se noe realistisk på det må jo være lov?

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Ville bare svare på en hårresiende veldig konkret uttalelse (100 kr mnd er ikke nok til klær i løpet av livet).
Vis hele sitatet...
Kan du vise til hvor du finner den hårreisende veldig konkrete uttalelsen?


Nei, vet du hva. Det er ikke slik folk beskriver her i tråden. At folk sitter å spiser brød uten pålegg er helt og holdent dems egen feil, hvis de ikke har råd til dette av livsoppholdet (la oss holde visse unntak som kanskje rammer 0.001% utenfor). Har gått på NAV i store deler av livet selv. De gangene jeg ikke har hatt råd til mat har fult og holdent vært min egen feil.