View Single Post
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av jijijefijfeijef Vis innlegg
Det beste er vel å planlegge minst mulig og ikke tenke over det i det hele tatt. (...)
Vis hele sitatet...
Her er det ikke snakk om å planlegge trippen, men om å ha et grunnlag for å avgjøre hvorvidt man ønsker å ta slike stoffer i det hele tatt.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Dette med set og setting gjelder for mange andre rusmidler også, og det blir helt feil å sidestille syre. LSD er et rusmiddel, akkurat på samme måte som alkohol, ketamin eller morfin er det. Rusen er annerledes og muligens lettere å påvirke med ytre stimulig, men hva så? Hvorfor skal dette bety at det ikke dreier seg om et rusmiddel?
Vis hele sitatet...
Det er klart at LSD er et rusmiddel, men det er ikke et rusmiddel i den forstand at det påtvinger brukeren en spesifikk rusopplevelse, slik som de fleste vanlige rusmidler gjør. Det er derfor et betydelig skille mellom en konvensjonell ruseffekt, og en psykedelisk tilstand, hvor opplevelsen i utgangspunktet er helt åpent for å flyte i en hvilken som helst retning.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Jeg merker meg i førsteposten en slags hentydning til at det i hovedsak er et press på hjernen å utsette den for MYE press i ung alder. Vil det å prøve LSD/ sopp én gang, eller eventuelt utføre tripper én til to ganger i året defineres som å utsette hjernen for mye press?
Vis hele sitatet...
Det er ingen fast definisjon på dette. Det er bare ord jeg valgte å bruke for å få fram et poeng. Hva som er for mye press og hva som er innenfor rammene av forsvarlig bruk er helt individuelt. For min del er det å innta psykedelika noen ganger i året helt uproblematisk, hvordan det vil være for deg kan jeg ikke svare på.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Jeg har full respekt hvis du ser på det som noe personlig, men hvor gammel var du selv da du prøvde mentalmelt? Vet jeg ikke blindt skal følge ditt eksempel, men er selv seksten, og ditt forbruk av rusmidler og din respekt for nevnte virker som noe i nærheten av det jeg ønsker å i hvert fall smake på(uten å basere dette på veldig mye).
Vis hele sitatet...
jeg var 17 år tror jeg, første gang jeg spiste fleinsopp. Det var antageligvis tidligere enn jeg burde, men det blir umulig for meg å sette meg inn i hvordan livet mitt ville ha sett ut hvis jeg hadde ventet lengre. På den tiden hadde jeg uansett ikke den kunnskapen som jeg har i dag, så jeg hadde ikke muligheten til å ta et like bevisst valg som det du har nå.

Sitat av Introspection Vis innlegg
Så tenker jeg på det du skriver om at psykedeliske stoffer kan påvirke hjernen og hvordan man tenker på ting. Er dette nødvendigvis negativt? Mye av det jeg ha lest om erfaringer, har ført til økt innsikt i livet, og da jeg hele tiden er interessert i å lære om filosofi og hvordan vår eksistens fungerer, vil det ikke nødvendigvis være et problem for meg å bli 'opplyst'.
Vis hele sitatet...
Nei, det er selvsagt ikke utelukkende negativt. Tvert i mot er det forbausende mye positivt å hente ut av slike opplevelser. Det er jo derfor vi benytter oss av disse verktøyene, fordi de kan bidra til å berike livene våre, stimulere intellektet, spre gode holdninger og løs opp i psykologiske knuter. De fleste brukere opplever både positive og negative ting etter å ha eksperimentert med psykedelika en stund, og ofte er faktisk de negative opplevelsene de mest verdifulle på lang sikt, da de tvinger deg til å konfrontere deler av personligheten din som du egentlig ikke ønsker å ta tak i.

Man har imidlertid ingen garantier for at man vil ha slike opplevelser. Jeg tror nok de aller fleste har en overvekt av berikende opplevelser, men så er det selvsagt enkelte som har en overvekt av såpass vanskelige opplevelser at de på en eller annen måte kommer skadet ut av det i etterkant. Hvem disse individene er kan man ikke vite med sikkerhet, men jeg håper ihvertfall at denne tråden kan luke ut enkelte individer som åpenbart er predisponert for å pådra seg psykologiske skadevirkninger.


Sitat av Introspection Vis innlegg
Vil avslutte med å si at nei, jeg baserer ikke et ønske om å prøve på enkelttilfeller jeg har lest om og er som nevnt veldig klar over de negative så vel som positive konsekvensene psykedelia kan gi. Denne posten er i hovedsak skrevet fordi psykedelia er noe jeg er veldig interessert i, og vurderer å stryke alder av lista som et kriterie for om jeg er klar.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke påstå at du er nødt til å være 25 år før du prøver psykedelika. Hvis dét er det eneste på lista som angår deg, så vil du nok sansynligvis ha berikende opplevelser uansett om du venter eller ikke. Jeg anbefaler imidlertid folk å vente litt uansett, ihvertfall til man er ferdig med skolen. Det er ikke bare de umiddelbare effektene man bør tenkte på, men også de mer subtile, som man kanskje aldri vil forstå at hadde en sammenheng med disse tingene i det hele tatt. For min del tror jeg at bruk av psykedelika bidro til at jeg gradvis mistet interessen for skolen. Jeg kan ikke vite dette med sikkerhet, men jeg anser det som sansynlig. Dette er bare ett eksempel på en slik subtil etttereffekt, som kan påvirke hvilken retning livet ditt tar.

Det skal også være sagt at jeg brukte psykedelika mye på den tiden, noe som selvsagt påvirket meg i større grad enn hvis jeg hadde vært mer forsiktig =)
Sist endret av mentalmelt; 21. juni 2010 kl. 04:19.