View Single Post
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
De er fortsatt mer demokratiske enn Russland, selv om alt du sier der skulle vise seg å stemme. Spesielt de siste 3 årene har de blitt mer demokratiske og mer vesten-vennlige. Det er mitt inntrykk iallefall. Ellers så hadde de nok ikke fått noe særlig med støtte fra vesten.



Mener du setningen som lød "De jure er Russland like demokratisk som hvor ukrainsk Krim er."?

Fordi det var omtrent umulig å forstå hva du mente med den teksten, men jeg tippet at du mente at Russland er like demokratisk som Krim/Ukraina.
Eller mente du at Russland er like demokratisk som Krim er en Ukrainsk halvøy? Altså at Krim egentlig ikke er Ukrainsk?

Visst det ikke var det du mente, gjerne forklar hva du mente.

Forresten, jeg skal lære meg å lese når du lærer deg å skrive forståelig.



Ukraina er iallefall mer demokratisk nå enn i 2010.
Jeg kan ta feil, for jeg har ikke kilder som understøtter dette akkurat nå. Men er 90% sikker på at det er tilfelle og at de fleste i denne tråden er enig.

Bare i år så har presidenten der sparket flere høytstående personer for nettopp korrupsjon. Så det er et tydelig mønster som tyder på at de blir mer demokratiske for hvert år og et land med mindre og mindre korrupsjon for hver dag som går. Ellers så ville de fortsatt hatt en Russland-vennlig president. Og det ville ikke vært krig.

Her er en Demokrati indeks som stammer fra i fjor og som er blitt gjort i regi av FN: https://www.fn.no/Statistikk/demokratiindeksen

For å sitere: Indeksen måler graden av demokrati rangert på en skala fra 0-10 der 10 er best.

Russland får 2.3 poeng mens Ukraina får 5.4. Norge er fortsatt på toppen med 9.8 poeng, mens Sverige har falt ned til 3. Plass med 9.5 poeng.

Ukraina var på 87. Plass i fjor, men var på 92. Plass i 2010. Så de har tydeligvis og heldigvis bedret seg.
Russland var på 132. Plass i 2010, men var gått ned til 144. Plass i fjor.

Enkelt forklart: Russland er de siste 13 årene blitt mindre demokratiske og Ukraina har blitt mer Demokratiske. Mer/sterkere demokrati resulterer også nesten alltid i mindre korrupsjon.
Vis hele sitatet...

Ofte sammenligner man de facto vs de jure, som var meningen med hva jeg skrev der.

De jure er Russland et demokrati og Krim ukrainsk. De facto er Russland et diktatur og Krim under Russisk kontroll, noe det snart har vært i 10 år.


De fleste som har problemer med innleggene mine her virker til å ikke VILLE forstå at det er lov til å være lite forventningsfulle for et utrolig vanskelig oppdrag, og at det ikke er en automatisk sammenheng mellom situasjonsvurdering og hvilken side man heier på.

Jeg får innovertiss av forumpostere som prøver å snu og avspore hva som skrives til å handle om noe helt annet.

Ingen blir lurt av disse avsporende herskerteknikkene.