View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg jobber i en bedrift med hundrevis av utviklere, og har selv ansatt mange av dem. Jeg kan love deg at jeg ikke engang gidder å lese søknaden din hvis CV-en din ikke inneholder en bachelorgrad i innen IT. Mange av de med 20+ års arbeidserfaring har lite relevant utdanning utdanning, for så langt tilbake i tid var ting annerledes, men i dag er det en helt annen sak. Når det står mellom to kandidater som begge har god CV med mastergrad i IT så vil absolutt portefølje og Github-konto ha noe å si, men uten utdanning så kommer du sannsynligvis ikke til å få et intervju hos en seriøs bedrift i dag.

Videregående er uvurderlig kunnskap som du trenger i arbeidslivet, og vil sette pris på senere i livet. Ta studiespesialisering. Jeg for min del tenker tilbake på de fagene jeg hadde på videregående hvor jeg ikke gjorde en god nok jobb (som fransk), og angrer som en hund på at jeg ikke tok meg sammen da jeg var på din alder. Nå må jeg lære det på nytt i voksen alder, og det er både dyrt og krevende.

I tillegg er vi i Norge så heldige at vi har et skolevesen som gir oss gratis både videregående og universitet, og det er i en global kontekst virkelig helt fantastisk. Det er et tilbud du burde benytte deg av, men hvis det i seg selv ikke er et godt nok argument for deg så er jeg dessverre redd at veldig mange arbeidsgivere vil tenke at noen som ikke gidder å ta hverken videregående eller høyere utdanning først og fremst er sabla late... noe som ikke er et godt utgangspunkt hvis du vil ha en jobb