View Single Post
Hei!

Har en lampe med dimmer stående. Usikker på merke eller alder da det ikke står noe på den, men den er ikke jordet så muligens ikke av nyeste sort?

I dag gikk pæra og jeg tok turen ut for å kjøpe en ny pære, har i det siste blitt glad i LED-pærer så jeg kjøpte en dimbar LED-pære av typen Osram Classic Superstar A40. Jeg fant jo ut i ettertid at kompatibilitet mellom dimmere og LED-pærer kan være veldig varierende og på min lampe kan man høre litt støy fra pæra (mer støy jo mer en dimmer lyset). Pæra fungerer forsåvidt greit (den dimmer, men ikke veldig jevnt og litt lite variasjon fra min til max) og støyen er ikke så høy at det er plagsomt, men jeg finner ikke noe konkret info på om det er trygt å bruke pæren når det oppstår støy.

Det jeg lurer på er om det kan være farlig å bruke denne pæren i lampen min? Jeg har jo ikke spesielt lyst til å ha en brannfarlig lampe stående på. Kan hende dette er et dumt spørsmål, men jeg tenker det er bedre å dumme seg ut på et nettforum enn å brenne ned huset.

Takker på forhånd for svar.