View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av McLovin
Hva faen? Ikke engang Vista 64bit klarer og utnytte 8Gb Ram!
Om jeg ikke tar mye feil, så mener jeg at XP kan utnytte 3.2Gb RAM, og Vista i overkant av 4Gb, om ikke akkuratt.

Jeg håper virkelig du kjøpte 64bit. For, om du kjøpte 8Gb Ram på 32bit, kunne du likegodt kjøpte noen solide Dominator brikker e.l.

La meg forresten utdype meg litt; Du vil ikke merke den DRITT i ytelseforskjell, uansett hvordan du vrir og vender på det, du kan sitte å gni på det i flere døgn, uten å finne forskjell på 4Gb RAM og 8Gb RAM. Altså, PCen din tar rett og slett ikke opp mer enn 4Gb RAM, som tilsvarer at du har 4Gb som ikke blir brukt.
Vis hele sitatet...
Joda, alle moderne OS greier heilt fint å utnytte ALL ram du måtte finne på å kaste mot dei, som caching av filsystem o.l. Windows XP greide også å benytte seg av mykje RAM.

Mao, du har ikkje peiling på kva du preiker om. Ved hjelp av PAE kan du ha 64GB RAM på ei 32-bits maskin. Med windows. Ved å skru på PAE.

Ytelsesforskjellen på 4GB og 8GB vil i hovedsak vere kor ofte ting blir lest og skreve til disk. Eg merker solid forskjell på meir RAM på laptopen min, fordi den har relativt treg disk... Dessuten bruker den faktisk mindre straum med 4GB enn med 2GB, nettopp fordi disken blir aktivert så skjelden.

Og så klart merker du ikkje ytelsesforskjell før du a: får cacha disk til RAM eller b: begynner å swappe. Swapping dreper ytelsen så totalt at det er ikkje gøy en gang. Og med 8GB RAM er sjansen for at du får solid del av disken cacha i RAM stor.

Edit: etter en diskusjon med nicho om PAE så har han overbevist meg om at PAE ikkje er anbefalt på consumerhovedkort, med desktoputgave av windows. Har du et servermiljø med kvalitetsHW og serverOS funker derimot PAE knall
Sist endret av vidarlo; 10. juli 2008 kl. 14:09.