View Single Post
Sitat av Wynardtage Vis innlegg
Jeg kjente liksom ikke at noen grep tak i meg eller noe sånt, men jeg kunne plutselig ikke gå, akkurat som kroppen frøs helt.
Vis hele sitatet...
Det første jeg tenker er en søvnforstyrrelseaktig greie. At du har vært i halvsøvne på et vis, og at muskelfunksjonen var litt satt ut. Har ikke peiling på om sånt kan skje i oppreist tilstand, men søvnparalyse føles i alle fall som du fryser helt til og slipper plutselig slik du beskriver. Det er også ledsaget av en uhyggelig stemning (for meg i alle fall), jeg er våken og vet helt hvor jeg er, men det føles som en annen type bevissthetstilstand likevel. Kunne godt sett/følt spøkelser i den tilstanden. Dette er veldig vanlig. Når man må på do om natta er det ofte ganske glidende overganger mellom søvn og våken. Mange unger som går i søvne har det jo med å tisse på de merkeligste steder.

Har også hatt noen episoder i våken tilstand der jeg ikke kan reise meg og gå, men kan bevege meg ellers. Føles ikke som jeg blir holdt fast, bare noe som hindrer meg i å gå. Dette har psykiske årsaker, og er vel en slags dissosiativ tilstand går jeg ut fra. Det kan vare lenge.

Så selv om man ikke kan utelukke ting mellom himmel og jord og alt det der, så er det nok mange forklaringer på hva det kan være uten at vi må ty til gjenferd. Tipper bevissthetstilstand er et stikkord.