Tråd: Typisk norsk?
View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg

Og når det gjelder "mitt sanne jeg", så setter jeg pris på folk som tar seg tid til å bli kjent med dette "sanne jeget" på dets premisser, og ikke overøser meg med hjertelig nærhet uten å ane hvem dette "jeget" er eller undersøke om det er interessert. Det er altså en annen omgangsform jeg foretrekker, og som gjør at jeg føler meg sett og respektert som individ. Så kan noen andre gjerne sette pris på tradisjonen med tre kyss på hvert kinn og overstrømmende hjertelighet uten å vite noe om det aktuelle hjertet de overstrømmer. Jeg går bare ikke med på at det ene er bra og det andre er dårlig, det ene er forknytt og kaldt, det andre vennlig og varmt. Det er ulik måte å uttrykke vennlighet og varme på. Det som er varmt for noen oppleves påtrengende for andre. Et vennlig og varmt smil som gjør dagen min vil noen andre kanskje ikke legge merke til engang.
Vis hele sitatet...
Pust rolig nå Pi. Denne tråden handler ikke om deg personlig. Og ikke om meg personlig. Den handler om oss. Deg, meg og alle andre nordmenn. Det er helt ok å være introvert, mange er det. Men den store hop av nordmenn er jo ikke introverte. Og likevel så virker det nesten akkurat som om alle vi nordmenn er introverte. Pga av måten vi opptrer på i det offentlige rom. Der er det vanskelig å komme inn under huden på oss, få kontakt med oss eller ha en liten passiar gående. For vi er lite villige til å samhandle med ukjente og aller helst ønsker vi å få være i fred. Interaksjon med fremmede er ikke noe vi setter pris på.

Merk at også dette handler om oss, ikke meg og ikke deg. Men oss. Som nasjon og befolkning i nasjonen.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hva betyr kald, da? Det impliserer vel en mangel på noen følelser. Det er en negativ karakteristikk.
Vis hele sitatet...

Kald som i lukket, vanskelig å komme inn på, lite villig til å ta steget til å bli kjent med fremmede, avvisende fremtoning/holdning eller væremåte.

Nei det impliserer ikke mangel på følelser. Ikke i min verden. Men ja det er en litt negativ karakteristikk. Likevel føler jeg at den karakteristikken får vi tåle uten at vi går all-in i forsvarstaler for hvor fantastiske vi nordmenn er. Vist er vi et flott folk, men vi er ikke perfekte.
Sist endret av random67489; 31. juli 2019 kl. 06:46.