Tråd: Typisk norsk?
View Single Post
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av fyrsteledd Vis innlegg
Takker for deres svar så langt! Har merket at jeg ikke kan redigere innlegget mitt. Jeg tenkte nemlig i etterkant at det var ikke helt riktig å skrive "beskriv den typiske nordmannen utfra ditt ståsted og din erfaring". Altså, poenget er å få vite - objektivt sett - hva er den typiske nordmannen, og ikke hvordan den enkelte ser for seg sin egen versjon av nordmannen. Men jeg tror dere skjønte likevel hva jeg ville frem til. :-)
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er vanskelig for subjektive personer å beskrive sin begrensede erfaring av 5 millioner mennesker med forskjellig språk, verdier, skikker og tradisjoner på en objektiv måte. Og er det ikke egentlig bedre om vi får lov til å forsvare oss med vår subjektivitet?

Jeg syns både *pi og Sanjar hadde gode beskrivelser av nordmenn. Begge trekker inn hvordan folk fra andre land oppfatter oss, og kanskje hvorfor denne oppfattelsen er feil eller misforstått.

Eksempelvis kom det fram at vi av andre kanxoppfattes som kalde, mens vi, fra vårt subjektive standpunkt, ikke tenker på dette som å være kald men heller som å ha respekt for den private sfæren. Objektivt er vi kanskje derfor kalde av natur, men subjektivt anser vi det samme som å ha respekt for privatlivet.

Min stemme går til subjektivitet!