View Single Post
Sitat av PapaMarathon Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener, men synes sammenligningen blir litt drøy, men forsterker jo poenget ditt og skal ikke si meg uenig.

Det jeg mener er at om man jobber med de tingene man er usikker på, så blir man sterkere. Sterke personer utråler styrke. Feige mobbere er redd for styrke.

Det burde ikke være nødvendig å forandre seg. Jeg snakker heller ikke om å forandre seg, men om å styrke seg selv.

Å ha blitt oppdratt uten å kunne takle mobbing vil jeg nesten kalle omsorgssvikt. Verden er hard og man må være klar til det. Er man klar til det så er det allikevel ikke så tøft.

Er et to egget sverd det her, men jeg står på mitt om at man kan gjøre en del med mobbing ved å jobbe med seg selv.

Teorien min er at man kun kan forandre seg selv. Man kan ikke forandre andre.

Man kan ikke skape en verden uten mobbere, men man kan skape en verden der man tåler mobbing og der man er sterk nok til å ikke bry seg/gi tilbake.
Vis hele sitatet...


Problemet med den tanken om at mobbeofferet må være sterk er du i realiteten skyver ansvar og skyld over på offeret fremfor å plassere det der det hører hjemme, hos mobberne.

Det er beste fall vanskelig å endre seg når hverdagen er fylt av skam og angst. Hjernen er overaktivert og bruker all mental kapasitet på å mappe potensielle fluktruter, nye ruter hjem fra skolen selv om det blir lang omvei for å unngå plageåndene. Og hvor skal denne plutselige troen på egne ferdigheter komme fra? Selvbildet dannes i stor grad av mestringsfølelse, og positive tilbakemeldinger. Om hverdagen er negative tilbakemeldinger og stadige nederlag - hvor skal barna hente motet fra?

Omsorgssvikt? Ja kanskje det, men omsorgssvikt av varierende karakter det opplever svært mange. Da må disse virkelig bli tatt vare på i skoletiden. Det er skolens ansvar at mobbing ikke skjer i skoletiden.

I en ideell verden så skulle vi alle vært utrustet fra barnsben av med selvtillit i overflod. Men for mange er det ikke slik. Og når mobberne først har blinket seg ut et offer, da skal det antakeligvis både mannsmot og kanskje også en stor dose aggresjon for å ta den kampen.

Hva med alle de som mangler selvtilliten til å gjøre noe? Vi kan ikke gi dem ennå en byrde å bære, at de selv er ansvarlig for at mobberne ikke stopper siden de ikke klarer å ta igjen.
Sist endret av random67489; 4. juli 2019 kl. 21:01.