View Single Post
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
har ikke lest igjennom hele tråden her, men skyter likevel inn mine synspunkt.

for det første, jeg har ikke brukt sentralstimulerende stoffer så jeg skal ikke engang late som jeg forstår hva du går igjennom nå.

det jeg derimot vet, er hvordan JEG måtte "omprogrammere" hodet mitt (og jeg snakker i terminologi som ikke har noe med legevitenskap å gjøre, jeg bruker de ordene jeg føler beskriver ting mest korrekt ifht. følelser) til å stimulere "fornøyelsessenteret" på andre måter enn ved hjelp av det som skader deg, i ditt tilfelle kokain.

dette vil ta tid. du må være inneforstått med det.
du vil heller aldri få det kicket du er vant til å få av kokain. du må være inneforstått med det også.

om du leter etter noe som kan erstatte kokainen, så kommer du ikke til å finne noe annet enn andre stoffer.

så, her kommer den kjedelige delen.. hvordan bli bedre, sakte men sikkert.. og her kommer det mange klisjèer.

frukt og grønt, men også fet mat. du vil ha energi, og fett = energi.
jeg sier ikke du skal drikke frityrfett, men spis en hamburger i ny og ne, få i deg proteiner og karbohydrater. deretter mer frukt og grønt.

ta multivitaminer, sørg for å hold kroppen så optimal som mulig i din situasjon. du kommer ikke til å føle deg som supermann, men du vil føle deg litt bedre, og ALT hjelper på i situasjonen du er i.

få din kone til å hjelpe deg med kostholdet. hva du vil si eller ikke om avhengigheten din blander jeg meg ikke inn i, men det er få som vil reagere negativt på at du endrer kosthold og prøver å bli sunnere.

gå til å fra jobb, selv om motivasjonen er på bånn, om ikke under bånn.
ikke tenk på at du skal gå, bare gjør det uten å tenke. tving deg selv til IKKE å tenke.

begynn å jogge på jobb. sykle. øk tempoet.

du kommer neppe til å dra på noe treningssenter, så det er nesten liksågreit å ikke engang tenke tanken. setter du for høye mål vil du mislykkes i å nå dem, og trøsten vil spore deg over på tanker om hvordan du skal få deg bedre, og hodet ditt akkurat nå vil da automatisk rette seg mot kokain. det er den er vant med, og den vet at den får tilfredsstillelse av det. du må sakte men sikkert omprogrammere kroppen til å få glede av andre ting, og du må lære at du må leve med å trappe ned på intensiteten av gleden du får, for ingenting i det virkelige liv kan måle seg med kokainen.

se på det som å gå fra å bli mer økonomisk, å trappe ned forbruket av penger. det er vanskelig når man er vant til å ha mye penger, men det LAR SEG GJØRE. definitivt.

få deg en hobby, helst en som innebærer aktivitet.
klatring. kampsport (det finnes mange voksne kampsport gym'er).

spis mer frukt og grønt.
ikke nødvendigvis fordi det har så forbanna mye å si, men fordi kroppen din vil FØLE seg sunnere sett fra et psykisk perspektiv.

når hodet er mer optimistisk er det også lettere å få kroppen med på ting den egentlig har veldig lite lyst til.

hvilke venner har du? kan du snakke med dem? kan du stole på dem?
hvis ja, få dem til å hjelpe deg. si at du trenger at de hjelper deg.
si at du vil de skal dra deg med på ting utenom festing og drikking. legg deg flat og si at du har behov for deres hjelp og assistanse i å komme deg ut av det.

lykke til.