View Single Post
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
274
Dette kan fort høres absurd ut for én som ikke er kjent med "fenomenet", eller hva jeg skal kalle det, men Pokémonkort har vist seg å være en gullgruve uten sidestykke. For et års tid siden hadde jeg nettopp fått stipend, og var litt gira på å kjøpe et par av "de mer verdifulle" Pokémonkortene. Først og fremst var det for nostalgiens skyld, og fordi jeg syns det er kult å ha sånne ting, men var også klar over at det ligger store penger i det. Det skulle vise seg å stemme. Et av kortene jeg kjøpte var en 1st edition Alakazam, gradert 8/10 av PSA, til litt over en tusenlapp, og nå ligger plutselig prisen på identiske kort mellom 3 og 5 tusen. Angrer som en hund på at jeg ikke kjøpte en Charizard (som er det mest verdifulle "vanlige" base set kortert), men tenkte det ble for absurd å svi av bortimot 5 laken på et pokemonkort. Det samme kortet (med samme gradering) selges nå for bortimot 15K, og er ikke mulig å finne en 1st edition Charizard til under ti lapper som er i noenlunde god stand. Tro det eller ei, men feks dette er en pris som er helt innafor, og som dere ser er det mange interesserte.
Jeg skal ikke klage, og bør være fornøyd, men en kompis som hadde litt mer å rutte med (og har mye mer forretningssans enn meg) investerte rundt 10.000 i Pokémonkort for ikke altfor lenge siden, og ligger allerede godt i pluss, selv om ikke halvparten er solgt engang.

Jeg er ingen ekspert på temaet, men slik jeg tolker det er Pokémon en franchise med så enorm kapital, ubeskrivelige mengder fans i alle aldere at de kommer til å melke det for det det er verdt fremover, og hver gang det lanseres et nytt stort spill i serien, øker verdien på de originale kortene (i mitt tilfelle "lets go pikachu/eevee"). De som forutså dette i forkant av Pokémon Go har antakelig tjent mer enn noen kan ane.

Jeg konsentrerer meg først og fremst om de orginale kortene, og skal ikke uttale meg om senere utgivelser. Desverre for oss nordmenn var kortene de fleste av oss hadde som barn av "unlimited"-utgaven, som ikke er verdt stort sammenlignet med det aller forøste utgivelsene, MEN, den siste prisøkningen har gjort at noen av kortene i denne samlingen begynner å koste litt (sett at kvaliteten er bra). Igjen, er det først og fremst Charizard det gjelder (dette feks er den samme versjonen som vi hadde), men for dere som har en perm liggende er det verdt å ta en titt. Jeg kommer i allefall til å investere mer penger i dette , men er en del basic ting en bør få med seg.