View Single Post
I bøkene til Pendell fant jeg noe jeg savnet i mye av litteraturen om psykedelika generelt, nemlig et klart skille mellom det vitenskapelige og det mer filosofiske og «spirituelle» innholdet. Likevel er disse aspektene fra et litterært synspunkt godt sammenflettet, noe som gjør selv kjemien til underholdende lesning. Jeg fikk heller ikke den stadige følelsen av å lese pseudovitenskap, noe jeg gjerne fikk av å lese McKenna og lignende. Disse ble rett og slett litt for «far out» for meg.

Bøkene holder høy akademisk standard, og er samtidig veldig leservennlige. Dette har gjort at jeg stadig kommer tilbake til disse, både i akademisk øyemed, men også som koselitteratur i godstolen.

Det jeg kan fremheve som særlig interessant er selve omfanget av stoffer som blir omtalt. Dette har gitt meg nye perspektiver på hva disse stoffene er, og hva de gjør med meg – og kanskje viktigere, så fikk jeg her en mulighet til å lære mer om disse stoffene, for så å ta stilling til hva jeg ville gjøre med meg selv!

Et eksempel er dette utdraget fra delen om kokain som gir et inntrykk av de mer poetiske sidene av bøkene, men som også hinter om at forfatteren virkelig forsøker å si noe om stoffets virkning på ens liv (også utover det rent fysiologiske):

It turns out that stealing from tomorrow is just the first stage.

Stealing tomorrow is like going into debt, spending tomorrow today, or tonight, actually. So you've wrecked tomorrow. Stolen all of its energy, stolen its waking hours, stolen its good will.
Tomorrow you will be behind all day.

If you get up at all!

After stealing from tomorrow for long enough,

weeks, maybe for months,

you start stealing from today.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til min nysgjerrighet for stoffer, sinnet, osv., så prøver jeg å kultivere en holdning der jeg, så langt det lar seg gjøre, har så mye informasjon som mulig for hånden. Jeg vil helst kunne bli «normal» igjen etterpå, jeg vil helst unngå drastiske endringer i min livssituasjon, og jeg vil helst holde meg i live. Nå skal det sies at jeg så å si er «pensjonert», da livssituasjonen fordrer en nogenlunde edruelighet.

Litteratur som denne har langt på vei hulpet meg til å oppnå dette. Etter noen år med stor utforskningstrang har jeg kommet ut på den andre siden mange store opplevelser rikere, men uten krigssår og uheldige følger. Disse bøkene bidro til dette underveis, og i ettertid har de både bidratt til gode minner og anledninger til å reflektere over tidligere opplevelser, samt til ny lærdom.

Jeg kjenner det er begrenset hvor fornuftig jeg klarer å være nå så sent om kvelden,– men du må ha god fornøyelse med disse bøkene! Jeg er sikker på at du kommer til å like de!
Sist endret av jajasamannen; 27. april 2019 kl. 01:31. Grunn: formateringsfeil