View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av stepry Vis innlegg
Har du reflektert noe særlig over hvorfor det har blitt sånn? For meg så virker det nesten som at venstresiden har prøvd å distansere seg fra vanlige folk, rommet for åpen dialog om motstridende meninger har nesten blitt totalt fraværende. Den arrogante ovenifra og ned holdningen den “opplyste venstresiden” har til alle som stiller spørsmål som er utenfor konsensus er kvalmende. Dette har temaet har jeg snakket om flere ganger her på forumet, og problemet er at vi har blitt for polariserte – men ingen ser ut til å være villige til å prøve å forstå den andre siden. Det er ikke det at jeg prøver å forsvare de som er ekstreme på høyresiden, men venstresiden må også ta eierskap for de ekstreme på sin side. Uansett, dette blir en avsporing, dersom vi skal prøve å ta grep om denne problemstillingen så bør det være forbeholdt en egen tråd.
Vis hele sitatet...
Jeg kan vanskelig diskutere mot ditt inntrykk, som jeg sier meg totalt uenig i. Det er åpen dialog om det meste, men her er problemet: Disse folkene vil ikke ha åpen dialog, de vil pepre deg med masse buzzwords, bruke slu teknikker (Sealioning ,gaslighting etc etc) for å virke til å komme bra ut av en debatt.
Aldri i mitt liv har jeg sett disse meningsmotstanderne du snakker om referere til faktiske data og studier, de bare hiver rundt seg med løse påstander for å skape blest. Oftest i en slags ånd av "personlig frihet" for staten er ond og er jo ute etter å pasifisere befolkningen.

Men la oss tenke litt: Når en side sprer beviselige løgner, gang på gang, gir komplett faen i etablert vitenskap og aktivt sprer disinformasjon som kan ha dødelig utfall...
Om du er en ekspert som jobber innenfor f.eks patologi, hadde ikke du blitt en smule irritert? Kanskje tilogmed aggressiv når en eller annen idiot på spotify uten en elementært helsefag i CV'en sin skal stå å bastant uttale seg om noe du er ekspert på? Ofte blir de få ekspertene som tør uttale seg i sosiale medier/massemedia angrepet av tilhengerne til disse meningsmotstanderne på sosiale medier.

For meg er det essensen med ytre høyre: De bryter alle regler som kan tenkes på, men så fort noen andre gjør det er de på sin høye hest. Det er kjernestrategien til bråkmakerne - De vet at eksperter, leger etc etc "følger reglene" i debatter og uttalelser og de kan å utnytte dette.

Det er klart det er idioter på venstresiden også, og at mange bruker visse politiske/seksuelle bekledninger for å skape blest rundt seg selv eller sin sak, jeg mener forskjellen likevel er der:
En selvdeklarert Uberfeminist som hater alle menn på jord har egentlig ikke noe annen agenda enn å skape blæst, de har i alle fall ingen påvirkningskraft på noe seriøst politisk nivå.
Jeg synes det er viktig å se på målene også: Transpersoner, homofile, etc søker en aksept og toleranse for å kunne være seg selv. Dette er noe høyresiden hater fordi det bryter med de tradisjonelle familieverdiene: Det skal være mann og kone og barn basta bom. De drar frem alskens merkelige eksempler om overgrep på toalett og hvordan idretten blir ødelagt: De få tilfellene av noe slikt er blåst totalt ut av proporsjoner for å fremme et poeng.

Samtidig så blir disse folkene hårsåre over å bli fortalt at forfedrene sine hadde slaver, så de motsier seg hele læren om kritisk raseteori, fordi det er "vondt for barna våre å høre at kjipe ting skjedde mot mørke i fortiden".

Å stå sånn litt på sidelinjen å se på dette kaoset spille seg ut har gått fra fascinasjon og humor over til en slags småkjip frykt for fremtiden.

Dette er de samme folka som ble overtalt til å storme kongressen og du prøver å sammenligne de med ekstremistene fra venstresiden.. og jeg blir litt tapt for ord.