View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av stepry Vis innlegg

Dette er en veldig bra oppsummering av problemstillingen, men hva mener du er løsningen? Det er her jeg krasjer med flere andre her inne, fordi jeg ser problemet - men jeg mener at det å prøve å få Spotify til å droppe han er å gjøre seg selv en gigantisk bjørnetjeneste.
Vis hele sitatet...
For meg er det ganske åpenbart at Bl4derunner allerede har foreslått en løsning: Starte å stille kritiske spørsmål til de med feilinformasjon, noe han tydeligvis besitter evnen til å gjøre, når han er så rask med å stille kritiske spørsmål til eksperter som har forskning til å underbygge påstandene sine.

Jeg føler også å legge til kildekritikk virker å være såpass viktig i dagens informasjonssamfunn at det burde inn i pensum.

For å ta opp en gammel klisjé så er pengene roten til det vonde her:
Det var en reddit diskusjon forleden som gikk inn på dette med hvordan "alt-right" er et slags karrierevalg. Et godt eksempel er Candace owens hun "kom ut" som konservativ i 2017, før det hadde man ikke hørt mye om henne, annet enn et feilet prosjekt med en nettside mot mobbing. Informasjonshåndtering var de ikke sterke på og flere som var identifisert som "mobbere" fikk avslørt personlig informasjon. kilde.
Etter at hun sto frem som konservativ så har populariteten skutt, og det virker ikke som dama har noen skam for hva man kan gjøre for penger, det samme kan sies om f.eks Rush Limbaugh, han droppa ut av college som 20 åring for å drive med radio, var ikke sånn superpopulær men når han begynte å rable om konspirasjoner i venstresiden så skøyt han opp i popularitet.
Ben Shapiro har gjort en karriære av å "diskutere i senk" folk fra venstresiden, ironien er at han alltid diskuterer med folk mye yngre og mindre øvd i debatteknikker enn han selv. Det er litt morsomt å se han fyre av alle kanoner mot en som er ti ganger mer intelligent.

Kundebasen er etablere eldre folk, med "tradisjonelle" (les: rasistiske og uinformerte meninger). Når de hører en fyr som bekrefter alt de vil høre, at alt burde være som før og disse unge jyplingene tar feil så suges de inn som møll til et skarpt lys med åpne lommebøker.

Det som er besynderlig er at det er så likt hva vi voksne kritiserer med visse unge som er besatt: F.eks Justin beiber fans som begynte å gå med Thrasher gensere fordi de så han med en. Den ukritiske tilhengeren som bare sluker alt rått og kjøper alt de blir bedt om.

For på den ytre fløyen har man Alex Jones, som slenger rundt seg med konspirasjoner om at fluoren i drikkevannet ødelegger deg. Og hos HAN, og BARE HAN kan du kjøpe fluorfri tannkrem og et hav av andre tåpelige artikler som opplyste intelligente mennesker bare må ha for å leve et verdig liv.

Følg pengene, er det en ting som er klinkende klart for meg er at disse folka er horer for publisitet og penger, og tilbake til løsningen jeg foreslo: Sånt er utrolig mye lettere om man kan litt kildekritikk.

Anbefaler litt lesestoff om fake news i samme slengen: https://www.wired.com/2017/02/veles-...nia-fake-news/

Når man kan tjene $150 på reklame ved å dele en falsk artikkel, så er insentivet til å fortsette der..
Sist endret av Dodecha; 22. februar 2022 kl. 19:46.