View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg mener det er ganske innlysende hvordan dette fungerer. Om ikke annet har jeg et tilfelle av dette i familien: vedkommende har blitt utsatt for diverse konspirasjonstull som omhandler COVID. Dermed har de blitt vaksinemotstander i høy alder, med andre risikofaktorer i tillegg. Hvis de blir smittet, selv med omikron, begynner det å se stygt ut. Og hvorfor? Fordi en eller annen komplett idiot har funnet det for godt å spre konspirasjonsteorier. Dårlig kildekritikk og manglende kunnskap er en jævla dårlig grunn til å dø, IMHO.
Vis hele sitatet...
Jeg er tipper han også var litt nysgjerrig på løsningsforslaget ditt, det er i alle fall jeg. Dette er en ting jeg har etterlyst gjentatte ganger i denne tråden, men ingen ser ut til å kunne gi meg et svar; Hva mener dere er løsningen? Dere er tilsynelatende ikke fornøyde med at han har unnskyldet seg og sagt at han skal forbedre seg, så hva spesifikt er det som er målet?

Dersom du har som mål å unngå problemstillingen du beskriver, så har du svært få alternativer. Du kan ikke skåne mennesker for potensiell misinformasjon og samtidig opprettholde ytringsfriheten, denne problemstillingen vil alltid være en konstant risiko når man har ytringsfrihet. Nei, det er ikke optimalt at konspirasjonsteoriene florerer og at folk lytter til de. Ja, det er synd at folk tar viktige valg basert på feilinformasjon. Men hvor langt skal man gå for å forhindre andre i å gjøre feil valg for seg selv?

Hvis du faktisk geniunt er interessert i å løse dette problemet, så burde du kanskje prøve å nå frem til familiemedlemmet du refererer til først. Det er ganske imperativt at du evner å forstå disse menneskene før du kan prøve å løse dette problemet, dette er ikke barn hvor du bare kan aldersbegrense innholdet de eksponeres for.


Sitat av robhol Vis innlegg
Dessuten vil jeg anbefale å lese 1984, den fungerer slående dårlig for å underbygge det angivelige poenget ditt.
Vis hele sitatet...
Eh, har du lest denne boken? Selv om forutsetningene til revolusjonen som utspiller seg i boken er annerledes, så er det ikke så veldig vanskelig å se parallellene til tankepolitiet i boken dersom du har som mål bestemme hva andre eksponeres for.


Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Hvis han skal intervjue en antivaxxer, så må han ha kompetanse til å stille kritiske spørsmål, hvis ikke blir han bare et talerør. Men han sitter og er et talerør for folk som fremmer sinnsvake påstander som er svært tydelig tilbakevist. Flere ganger uten andre motspørsmål enn type "Is that true?". Han stiller kritiske spørsmål til eksperter som fremmer evidensbaserte påstander, samtidig som han lar antivax-påstander gå uiomotsagt. Når han får kritikk så fraskriver han seg ansvar og sier ting som at "Det er bare humor" og tilsvarende. Samtidig sitter han i podcasten og fronter seg selv som en som er superinformert på covid, snakker med eksperter, og gir råd om alternative covid-kurer. Mannen har jo en mappe på telefonen sin med pubmed-artikler og greier må vite!

Joe Rogan er mainstream, han har verdens største podcast, og vil visst helst fortsette sånn uten redaksjonelt ansvar. Det er kjernen i problemet mitt. Man kan ikke bytte hatter som det passer seg, og forvente at alt blir greit. I det ene øyeblikket er han superinformert og vet hva han snakker om, i neste så er alt bare tull og ingen må ta rådene hans. Han fremmer falsk balanse og tidvis ville konspirasjonsteorier, oppfører seg som et talerør for antivax-agenda, og det HAR faktisk konsekvenser. Faktiske mennesker dør fordi de biter på antivax-fjas. Så problemet mitt er ikke at han HAR gærninger på podcasten sin, problemet er at han ikke vil ta ansvar for det.
Vis hele sitatet...
Dette er en veldig bra oppsummering av problemstillingen, men hva mener du er løsningen? Det er her jeg krasjer med flere andre her inne, fordi jeg ser problemet - men jeg mener at det å prøve å få Spotify til å droppe han er å gjøre seg selv en gigantisk bjørnetjeneste.

Sitat av robhol Vis innlegg
Lurer på hvor mange ganger diverse folk har presisert dette nå: dette er fortsatt ikke et spørsmål om ytringsfrihet. Jeg har forståelse for at enkelte har det vanskeligere med språk og tekstforståelse enn andre, men dette begynner å bli direkte patetisk.
Vis hele sitatet...
Du kan spare deg for hersketeknikken. Grunnen til at det i det hele tatt blir forvirring ift. begrepene sensur og ytringsfrihet er fordi ingen av dere har gjort rede for hva som er målet!
Sist endret av stepry; 22. februar 2022 kl. 15:23.