View Single Post
Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Dette er riktig. Som jeg prøvde å formidle senere, jeg mente aldri dette personlig, og burde startet med å påpeke kritikken mot den slankeste (og godt mulig den sunneste, men hvem vet) personen på de to bildene. At det er meg er ikke av betydning, jeg prøvde faktisk å formidle sak, ikke person, og valgte som jeg sa å bruke meg selv som eksempel for å unngå photoshop-debatt.
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om, egentlig? Vi tror da ikke at du mente det personlig. Prøver du å gjøre dette til en debatt om deg? Jeg personlig føler at det du forsøker å formidle i innleggene dine er litt tvetydig. Er faktisk litt usikker på om du egentlig har forstått poenget til Celine og andre brukere som kommenterte på det du skrev. Kan ikke se noe sted at noen har påpekt at du ikke er en "ekte kvinne" eller kommet med kritikk av kroppen din. Hvorfor du trekker inn Photoshop er jeg også usikker på. Grunnen til at folk reagerer er ikke at du bruker deg selv som eksempel, men snarere måten du gjør det på. Det virker ikke spesielt saklig, og du vrir på ting som blir sagt. Man blir svært usikker på hva du egentlig ønsker å oppnå. Du sier at du er trygg på deg selv. Greit, men da er det vel ikke nødvendig å presisere slike detaljer om deg selv i den grad at debatten begynner å handle kun om deg og ditt på en slags besatt måte. Dette sier jeg ikke for å være krass eller nedlatende. Men det gir i alle fall ikke inntrykk av trygghet på egen kropp, og det er jo egentlig ganske leit. Lurer i grunnen litt på om du bevisst eller ubevisst ønsket å fremkalle en slags reaksjon.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Følgelig tolket jeg aldri noe som personangrep, men ønsket å påpeke det som irriterer meg: At mennesker som trener mye og spiser lite og sunt, får kritikk og snakkes ned om, som en direkte eller indirekte følge av hyllingen av "naturlige" kropper". At eksempelvis jeg, og generelt andre tynne og trente, knapt har lov til å være stolt av eller fornøyd med kroppen vår, Er akkurat som at det ikke er lov til det med mindre man "har kurver". (og så det at rent geometrisk så kan vi godt også ha kurver, og "naturlige" kropper.
Vis hele sitatet...
Du sa jo selv at du tok deg nær av ting som har blitt skrevet, og det er svært uheldig da jeg er helt sikker på at ingen her mente å støte deg på noen måte. Det er utrolig trist at du opplever å bli snakket ned om! Men etter min mening er det nå heller ikke greit å støte andre mennesker på samme vis heller. Vi mennesker har en sterk tendens til å dele inn, gruppere og skape fordommer. Man kan jo tenke litt gjennom hvordan en slik atferd vil kunne påvirke våre holdninger og beslutninger? Det blir sagt at den fremherskende oppfatningen er at de fleste konflikter i menneskets historie skyldes oppdelingen av verden i "vi" og "de andre". Dette er en medfødt egenskap med dype røtter men vi kan absolutt bli mindre fordomsfulle likevel.

Uansett. Du sier her at du trener mye og spiser lite. Hvordan kan du mene at det er sunt?? Jeg stiller meg i alle fall undrende til akkurat det. Det kan være farlig å spise lite. Man piner dermed kroppen sin over tid. Det kan oppstå ubalanse i mange viktige funksjoner i kroppen, og på grunn av det kan man bli alvorlig syk. Til tross for at du får i deg riktig næring trenger kroppen likevel nok for å fungere slik den skal. En av tingene det er verdt å nevne er jo risikoen for underernæring. Hvis man ikke tilfredsstiller kroppens behov for nok energi/næringsstoffer gjennom mat og drikke kan det resultere i blant annet vekttap, muskelsvinn og mangel på vitaminer og mineraler (Protein og fettreservene i kroppen avtar). Det øker også risiko for sykdom. Dette gjelder jo i høyeste grad deg da du trener mye. Å få i seg nok mat er nødvendig for at kroppen skal restituere seg fra treningen, og ikke brytes ned. En annen ting. I disse tider blir vi også bombardert med blogger/opplysninger om hva man skal spise og ikke. Er greit å passe på at dette sunne kostholdet ikke tar helt overhånd slik at man unngår å utvikle Ortoreksi.

Syns forøvrig du formulerer deg en smule snodig. Jeg sikter til bruken av setningen "naturlig kropp". Ja, jeg forstår hva du prøver å si men det blir bare altfor rart. Dette kan vi begynne å snakke om i en debatt om Sheyla Hershey. Og selvfølgelig har du all rett til å være fornøyd med deg selv og dine resultater! Det skulle da bare mangle. Det er du som kjenner deg selv best, og man kan ikke vite særlig mye om helsen din kun ved å se på et bilde der du i tillegg har på deg klær. Men jeg syns det er litt unødvendig å gjøre det til en slags sport å konkurrere i hvem som skal "hylles" og hvem som skal hetses. Slike holdninger er bare trist, i grunnen. Jeg forstår veldig godt at overvekt blir sett på som motbydelig (Her i vesten, i det minste). Men her syns jeg at mange er litt korttenkt. Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg er dette et komplekst problem. Både undervektige og overvektige kan slite med noe som like gjerne har grobunn i intrikate følelsesmessige problemer, spiseforstyrrelser osv. Jeg syns i alle fall ikke at det er greit å være så nedlatende mot andre mennesker til tross for at det på ingen måte er greit å fremstille fedme som et ideal. Tenkte at dette var nokså innlysende.

Sitat av twoDamnPi Vis innlegg
Beklager veldig at det kunne oppfattes som personlig, for jeg mente det aldri noe mer personlig enn at jeg ytret min mening om en prinsippsak - forhåpentligvis uten å støte noen - for det å velge meg selv som eksempel var ikke ment personlig. Det var for å vite at det var uredigerte bilder, av en slankere person (strengt tatt et par kg undervektig BMI, så der ser vi jo hvilkem løselig pekepinn den er) som jeg mener HAR kurver, og ikke burde anklages for å ikke ha det og dermed anklages for å ikke være en ordentlig kvinne. Beklager for å blåse saken ut av proporsjoner, jeg ville bare slenge ut et poeng, men så, ja. Eskalerte det. Sorry!
Vis hele sitatet...
Hvem trodde egentlig at du mente dette personlig og ønsket å støte noen? Jeg føler meg i alle fall ikke berørt av dette på noen måte. Igjen, Undervekt kan faktisk være like skadelig som overvekt. Har allerede snakket litt om at det er uheldig og skadelig for kroppen å være undervektig selv om det absolutt ikke trenger å være livsfarlig på noen måte. Så før du flyr i flint vil jeg også skrible ned at selv om din BMI forteller at du er undervektig, er det likevel ikke sikkert du er i faresonen. Mange er jo naturlig slanke/tynne uten å risikere skader. Noen må rett og slett jobbe mer for å legge på seg. Uansett, det er viktig å huske at vi alle er forskjellig skapt. Ettersom du snakker så mye om former vil jeg påpeke at du som andre har en form. Noen har en litt rundt kroppsform, noen har smal midje med store bryster, andre har en nett overkropp med en formfull rumpe og så videre. Hvis du er så opptatt av kroppens kurver kan du regne ut Hofte- og midjeforhold, eller noe.

Men mener du at undervektige samt det å spise lite er noe som skal fremelskes, da? Eller er det slik at du føler deg som et offer i hverdagen? Hvor ofte blir du sett på med forakt eller mennesker som rynker på nesen av deg?
Virker som om all sunn fornuft har forduftet et eller annet sted på veien her. Hvorfor ser jeg ikke mer prat om normalvektige som får nok av fysisk aktivitet, nok mat og riktig næring? Er det ikke dette som kan kalles å være sunn? Er uansett utrolig lei av alt dette maset om idealkropp, press fra alle kanter og kvalmt oppgulp av media hvor usunne kropper hylles generelt. Kan ikke få sagt mange nok ganger at vi alle er skapt forskjellig og har ulik kroppsform. Alle med nok av sunn fornuft er i stand til å undersøke hva som ville være ideelt for deres egen kropp. Istedenfor å være besatt av det man ikke er eller aldri kan oppnå.

Ikke trenger du å beklage deg heller. Her på freak er det meningen at vi skal diskutere, tross alt.
Sist endret av Lucy In The Sky; 10. februar 2016 kl. 14:18.