View Single Post
Hvorfor lage så utrolig mye oppstyr rundt Palmeolje nå, da? De fleste matprodusenter har jo gitt etter for press fra forbrukere, og er livredde for å bli boikottet. Har ikke folk fått nok av alt oppstyret rundt Sophie-Elise i rollen som David og Freia som Goliat? Joda, i store doser vil det være stor fare for å pådra seg hjerte- og karsykdommer. Men i moderate mengder vil jo ikke er ikke palmeolje helseskadelig. Man har nå uansett klart å redusere bruken av palmeolje i norske matvarer med over to tredjedeler. Slapp av en smule, vær så snill. Det jeg lurer på er hvorfor det ikke snakkes mer om Soya hvis man vil snakke miljø. Hvordan tror folk Soyaproduksjon foregår, egentlig? Men nok om det. Ble litt for mye snakk om miljøproblemene enn skjønnhetsidealer og overvekt.

Når jeg leser denne tråden tenker jeg at folk er raske til å kategorisere. Hvordan vet dere nøyaktig hvorfor hver enkelt er overvektig eller undervektig, da? Hvis dere ikke kjenner til vedkommende og hun/han sine vaner. Joda, for det meste er forklaringen på utbredt overvekt fordi man beveger seg mindre og spiser annerledes enn tidligere. Kort forklart at man får i seg mer energi enn man forbruker. Likevel er det ikke alltid så enkelt.
Årsakene til fedme og overvekt er likevel mange og sammensatte. Faktorer som spiller inn her er både arv, psykologi, miljø, stoffskifte og hormoner. Alle vet at menneskene i tidligere tider var mye mer aktive fysisk enn det vi er i dagen samfunn, og de hadde gjerne knapt med mat. Ganske stor kontrast til overfloden av ulike matvarer vi kan velte oss i nå. Men saken er at grunnet mangel på tilgang førte til at disse menneskene hadde behov for å lagre på fettet, og vi bærer på mye av de samme genene som i steinalderen.

[COLOR="DarkRed"]Tidsepoke preget av inaktivitet?[/COLOR]

Man kan jo tenke at den enkleste løsningen ville være å bare redusere inntaket og spise sunnere matvarer, sant? Maten er mer uheldig sammensatt, men det [COLOR="Red"]aller viktigste[/COLOR] er hvor lite man beveger seg nå enn tidligere. Bruken av ulike transportmidler, TV, PC, stillesittende arbeid ved kontorpulten, bruk av heis og så videre. At dette er et økende problem later altså til å ha veldig mye med strukturelle endringer i samfunnet å gjøre også, med andre ord. Arbeidet nå er gjort enklere og mer stillesittende i motsetning til hva det en gang var. Det er i alle fall helt sikkert at man har et høyt energiinntak i forhold til energiforbruket, som jeg har nevnt her.Når det gjelder kosthold og uheldig sammensetning av maten vil jeg bare nevne at det absolutt ikke kun er fet mat som er en synder. Ettersom kroppen vår har en veldig hårfint balansert energiomsetting vil selv små endringer i kosthold ha store konsekvenser over tid.
La oss si at Per-Ole er rundt tyve kg overvektig. Hvis han brukte fem år på å utvikle det betyr det at han i grunnen bare trengte å spise en ekstra brødskive annenhver dag. For å holde en stabil vekt må man ikke spise mer enn man forbruker. Selv om det kan ta flere år skal ikke mer til enn f.eks 40 kalorier ekstra hver dag for å utvikle overvekt dersom man inntar mer enn man trenger. Er dette noe man kaller fråtsing eller et uttrykk for karaktersvakhet da?
Tipper at det er mange som ikke tenker over hva dette på sikt vil føre til, engang. Den ene ekstra brødskiven er nok ikke alle som tenker så mye over. Rent ellers vil jeg si at maten vi dytter i oss kan påvirket av vår travle livsstil. Fast-food rett rundt hjørnet og hurtigmat fra nærmeste kiosk ved togstasjonen. Lettvint og raskt når man har dårlig tid, riktig nok. Men fullt av fett, overflødige kalorier og manko på fiber og vitaminer. Det er ofte det samme problemet med fysisk aktivitet. Mange velger bort personlig trening for å prioritere den tiden de har sammen med f.eks familie, venner eller en hobby isteden. Er nok heller ingen hemmelighet av mange syns det er vanskelig å komme i gang av ulike grunner.

[COLOR="DarkRed"]Arvelighet og fedme? [/COLOR]

Det antas at over halvparten av all fedme er arvelig. Det ligger svært ofte til familien. Hvorfor det, da? Et eksempel er hormonet leptin. Oppgaven dens er å sende en beskjed til hjernen slik at du føler deg mett. Men hos overvektige vil dette signalet ofte slå inn for sent eller ikke i det hele tatt. Kan også nevne at hormonet melatonin også er involvert i regulering av appetitt og sultsignalene til hjernen. Også dette hormonet kan være i ubalanse hos de som er overvektige. Likevel skal man ikke gi opp håpet her. Joda, man har selvfølgelig større risiko dersom man er arvelig disponert, men man kan overvinne dette ettersom det vil være livsstilen og kostholdet som er avgjørende for om disse genene kommer til uttrykk eller ikke.
Dessuten vil jeg påpeke at det er naturlig at vi arver både matvaner og livsstilsvaner av foreldre gjennom oppveksten. Så vil få påpeke at jeg er fullstendig enig i at det er galt å gi ungene sine "middagsheroin" fra Burger King fordi de er for travle til å gi dem den riktige sammensatte kosten med næringsstoffene de faktisk trenger. Og om man skulle være så fjern at man tror at salat på et slikt sted er bedre kan man like gjerne gå til et crackhus for å kjøpe vitaminer også. Sammenligner forresten den type "mat" med heroin ettersom det er ekstremt vanedannende og virker på samme belønningssystem som narkotika. Jeg gremmes, rett og slett. Overfører man slike uvaner til sine barn er man tankeløs, gjør det for å få husfred eller har helt feil prioriteringer. Foreldre har alltid et ansvar, og bør jo tenke litt ekstra på dette hvis de er arvelig disponert.
[COLOR="DarkRed"]
Stoffskifte, forbrenning, medikamenter og Binge eating[/COLOR]

Mange som sliter med fedme har ofte en tendens til å tro at det kan være problemer med lavt stoffskifte, men det er bare 1% som faktisk har det. Og dessuten er det ikke særlig vanlig å legge på seg så mye grunnet stoffskifteproblemer. Når det gjelder forbrenning er vi forskjellige, og man må huske at den slanke jenta kan spise det samme som den tykke vennen hennes uten å gå opp like mye i vekt. Det er lett å forhåndsdømme uten å vite noe om hva som kan ligge bak. Overvekt kan like gjerne skyldes bruk av medikamenter mot psykiske lidelser. Det er en svært vanlig bivirkning for slike preparater, og må man så må man. Tenk hvor vanskelig det må være å slite psykisk og i tillegg bli sett på med forakt på grunn av noe slikt? Mange har også pådratt seg en spiseforstyrrelse, og det er heller ikke "bare bare".

Jeg syns rett og slett at mange her oppfører seg som om man nærmest er kriminell om man har problemer med fedme. Man kan ikke alltid vite årsaken og derfor syns jeg at man skal la være å gjøre seg opp en mening om absolutt alle som er tykke.
Forøvrig lei av alt maset om hva som liksom skal være idealet. "Jakten på den perfekte kroppen!", "Juks deg til idealkroppen!" eller hva det enn måtte være av sprøyt fra media. Folk streber besatt etter å bli som en annen når det ikke finnes en kropp som er mer ideell enn ens egen. Hva som er sunt og "perfekt" vil variere ettersom vi er så individuelle.
Hvorfor skal man hylle en kroppstype når vi alle er så forskjellige uansett? Ikke rart det er så urovekkende mange som ender opp med spiseforstyrrelser og psykiske plager når man får sånt klistret opp i trynet hver eneste dag. Hadde vært kjekt med litt fokus på akkurat det samt mer seriøst stoff om sunn livsstil og variert kosthold uten å måtte glo på en Brun og Blid-kjerring hver gang. Hvis man ønsker å oppnå det perfekte resultat er det vel ganske greit å begynne med å sjekke ut hva som f.eks er din idealvekt, sjekke fettprosent osv. Hadde det vært variasjon på ulike sunne, friske kropper i media ville jeg ikke ha reagert, engang. Men nei enten pest eller kolera virker det som.

Shit ops, ble visst hekta på å skrive lange innlegg.