Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Så dersom levekårene forblir slik i tre tusen år så er det fortsatt kortsiktig? Kortsiktig betyr at det gjelder for kort tid. Og som sagt: Hamas kommer aldri til å klare å bombe seg til en egen stat, så til og med det du selv anser som langsiktig er dømt til å feile.
Vis hele sitatet...
Det handler da ikke om å bombe seg til en stat, men om å bevare så mye Palestinsk land som mulig til den dagen de får dannet seg en stat. Vestbredden er grunnet Israelske sikkerhetssoner og bosetninger nå delt i 167 enklaver, en stat delt inn i 167 enklaver har ingen fremtid.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg støtter den palestinske saken og det palestinske folket. Derfor er jeg mot Hamas! De to er ikke det samme. Har du fått med deg, som jeg har påpekt mange ganger, at 70% av innbyggerne på Gaza er mot Hamas og deres voldelige taktikk og slutter seg opp mot Abbas' fredelige kamp for en tostatsløsning? Hva får deg da til å støtte en hypervoldelig religiøs-fascistisk organisasjon uten støtte i folket som bruker folket du hevder å sympatisere med som kanonføde for sin jihad for utryddingen av Israel, utryddelsen av jøder og opprettelsen av et teokratisk shariaregime?
Vis hele sitatet...
Det faktum at Hamas har tilbydt seg å annerkjenne Israel og legge fra seg våpnene virker å ha gått deg hus forbi.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei. Blokaden eksisterte ikke mellom okkupasjonen tok slutt i august 2005 og innføringen av den i juni 2007,
Vis hele sitatet...
Okkupasjonen tok ikke slutt i 2005, Israel hadde fortsatt kontroll på luftrommet over Gaza, samt. sjøen utenfor, noe som av blant annet FN er regnet som okkupasjon.
Sitat av Provo Vis innlegg
og den er et resultat av hovedsakelig to ting: At Hamas gjennomførte et brutalt og blodig kupp og tok makten som eneherskere, og den enorme mengden raketter og bomber som ble sendt fra Gaza mot israelsk sivilbefolkning (nesten 6000 raketter og bomber fra 2005 til 2007). Hvis Hamas hadde operert etter ikkevoldelige prinsipper og deltatt i en samlingsregjering med Fatah slik valgresultatet tilsa og slått hardt ned på voldelige angrep fra mindre grupper, så hadde ikke Israel hatt noen grunn til å innføre noen blokade. De kunne hatt åpne grenser, havn, flyplass, produktiv industri, turisme og en levende økonomi i stedet. Situasjonen hadde ikke vært problemfri på noen måte, men den hadde vært ekstremt mye bedre enn den er. Jeg er i mot blokaden i sin nåværende form, men dette er likevel et faktum.
Vis hele sitatet...
Hvordan ville situasjonen da vært? Fatah har da gang på gang veivet med hvite flagg på Vestbredden, når selv tilbudet om å avstå fra retten til å returnere samt. gi Israel Øst-Jerusalem og bosetningene der ble avslått så lurer jeg på hva Palestinerne kan tilby Israel mot en stat. Det jeg ikke skjønner er hvordan du oppriktig kan mene at befolkningen i Gaza skal aspirerere etter å bli som Vestbredden, tettbefolket av bosetninger som deler Vestbredden inn i over hundre enklaver og et område som skrumper inn.

Jeg forsvarer ikke voldsbruken, det jeg prøver å forklare er at situasjonen er så meningsløs at jeg forstår hvorfor de tyr til vold når ingen andre tilnærminger har gitt resultater.
Sitat av Provo Vis innlegg
Tullprat. Å si i mot den groteske uskyldiggjøringen og romantiseringen av Hamas er selvsagt ikke å påstå at gnisningene mellom Israel og palestinerne begynte med Hamas. Det skulle virkelig være unødvendig å si. Å påpeke de enorme problemene med Hamas er ikke det samme som å ubetinget støtte Israel. Ok? Å påpeke at Hamas er et hinder for en palestinsk stat er ikke det samme som å si at det utelukkende og alltid har vært Hamas som har stått i veien.
Vis hele sitatet...
Hamas har ingen tilstedeværelse på Vestbredden, de er ikke kommet noe lengre mot en Palestinsk stat der enn hva de er i Gaza.
Palestinerne var ikke nærmere enn Palestinsk stat før Hamas ble dannet. Trenden virker å være at til tross for at Israel har vært konsekvent og entitetene som har gjort krav på Vestbredden og Gaza har forandret seg mange ganger i årenes løp (Nasser, Sadat, Abdullah I, Hussein, Arafat, Haniyeh og Abbas) så er det alltid entiteten som gjør krav på de Palestinske områdene som hindrer freden, ikke Israel som i over 30år har stemt i mot en tostatsløsning i FN og som virkelig har stått på for å splitte Vestbredden slik at en eventuell Palestinsk stat ikke vil kunne overleve.