Tråd: Gazastripen
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvor mange generasjoner skal levekårene på Gaza være jævlige før de ikke lenger kan beskrives som kortsiktige? Hamas er for øvrig, som jeg har argumentert for tidligere, bare ødeleggende for begge deler.
Vis hele sitatet...
Frem til de får sin egen stat der de kan leve i fred? Hvor mange generasjoner skal Palestinerne se landet til deres forfedre bli tatt i fra dem mens de lever under en militar okkupasjon?
Sitat av Provo Vis innlegg
Det har ikke Hamas heller. De har derimot fått på plass stengte grenser, blokade av sjø, luft og land og fremprovosert bombing av sivilbefolkningen.
Vis hele sitatet...
Blokaden er en fortsettelse av okkupasjonen som startet i 1967.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har belyst Hamas' rolle i konflikten, moralen i deres handlinger og hvordan de påvirker palestinernes levekår og utsikter for en egen stat. Såpass burde være rimelig åpenbart. For øvrig burde du lese og ta til deg det siste avsnittet i det forrige innlegget mitt.
Vis hele sitatet...
Hva du har gjort er å begynne historien rundt denne konflikten på 1980 tallet og derav lagt hele ansvaret for konflikten på Hamas. Du har ikke nevnt med et ord hvordan Hamas oppstod eller hvordan konflikten var før dem. Dette da fordi det er enkelt å lukke øyene og bare skylde på Hamas for denne konflikten uten å levne en eneste tanke på at konflikten var allerede et halvt århundre gammelt når Hamas ble dannet.

En ting er sikkert, det er lettere å bygge en stat i Gaza selvom Israel har bombet noen hus der enn hva det er å bygge en stat i de 170 enklavene som Israel har dannet i Vestbredden.