Tråd: Gazastripen
View Single Post
Hamas har flere ganger sagt at de er villige til å inngå våpenhvile dersom Israel går tilbake til grensene de ble tildelt i 1967. Men Israel ønsker ikke å forhandle med Hamas.

I propagandakrigen har Hamas vært framstilt som et parti som ikke vil inngå avtaler med Israel. Men så tidlig som i 1987 sa grunnleggeren av Hamas, sjeik Ahmed Yassin:

«Hvis Israel trekker seg tilbake til grensen fra før krigen i 1967, vil Hamas inngå en våpenhvile som skulle vare i mange tiår framover».

To år senere gjentok han ønsket å forhandle med Israel.

I 1995 foreslo sjeik Yassin, som da var fengslet, at Hamas og Israel burde forhandle om en våpenhvile som kunne strekke seg til 50 år. Nok en gang ville Hamas anerkjenne 1967-fronten som grense for en palestinsk stat, for en like lang periode.

Ni år senere, da sjeik Yassin var satt fri, ble han drept i et israelsk flyangrep. De nye lederne av Hamas ga ikke opp forsøkene på å få til fredsforhandlinger med Israel med sikte på langvarige våpenhviler og fredsavtaler som skal strekke seg over mange tiår. Men Israel har til dags dato sagt nei til å forhandle med partiet så lenge det ikke vil anerkjenne Israel. For israelerne er det ikke nok at Hamas bare aksepterer at staten Israel er en realitet, og at Hamas aksepterer tidligere inngåtte avtaler mellom Israel og PLO.
Vis hele sitatet...
I dag skriver NRK:

Et forslag om våpenhvile – nok en gang utformet av Egypt – ble avslått av Hamas i midten av juli. Sentralt i avslaget står blokaden, som Hamas krever opphevet.

Ifølge den israelske storavisen Jerusalem Post kan Hamas gå med på en tiårig våpenhvile hvis Israel åpner grensepostene og at det blir en internasjonal kontroll over havneområdet i Gaza by, slik at samfunnet på Gazastripen kan komme i gang igjen.
Vis hele sitatet...
Dere som støtter Israel her kan jo spørre dere selv om hva du hadde gjort om fremmede hadde okkupert deler av landet ditt og fratatt deg muligheten til å dra på jobb og til å forsørge din familie. Hadde dere da fordømt de av naboene deres som hadde valgt å gjøre motstand, mens dere hadde gitt deres støtte til okkupasjonsmakten?

Den militante delen av Hamas er satt på EU sin terrorliste, og hvis vi leser kriteriene for å havne på denne listen, så vil jeg jo si at også Israel burde bli tatt inn i "varmen". Kriteriene er som følger:

"Persons, groups and entities involved in terrorist acts" means individuals, groups and entities on whom there is accurate information proving that they have committed, are attempting to commit or are facilitating the commission of terrorist acts.

"Terrorist acts" are defined as intentional acts that may seriously damage a country or an international organisation by intimidating a population, exerting undue compulsion of various types or by destabilising or destroying its fundamental political, constitutional, economic or social structures. The list of terrorist acts includes:
  • attacks on a person’s life or physical integrity;
  • kidnapping or hostage-taking;
  • causing extensive destruction to a public or private facility, including information systems;
  • seizure of means of public transport, such as aircrafts and ships;
  • manufacture, possession, acquisition, transport or use of weapons, explosives, or nuclear, biological or chemical weapons;
  • seizure of means of public transport, such as aircrafts and ships;
  • release of dangerous substances or causing fires, explosions or floods;
  • interfering with or disrupting the supply of water, power or any other fundamental natural resource;
  • directing or participating in the activities of a terrorist group, including by funding its activities or supplying material resources.

Merely threatening to commit any of these criminal acts is also to be treated as a terrorist offence.

The common position also defines "terrorist groups" as structured groups of persons, acting in concert to commit terrorist acts, regardless of their composition or the level of development of their structure.
Vis hele sitatet...
Jeg støtter gjerne en internasjonal aksjon for å frigjøre palestinerne fra Hamas, men da må man gå inn i området, og ikke bombe sivile, selv om de er blitt manipulert eller tvunget av Hamas til å fungere som menneskelige skjold. Det er store konflikter mellom palestinske fraksjoner og svært mange er misfornøyd med Hamas, mens andre igjen mener at Hamas er det de har for å klare å skape oppmerksomhet rundt saken slik at de kan få sin egen nasjon uten de ulovlige blokkadene som Israel har satt opp, og slik at de skal få muligheten til å skape ett velfungerende samfunn. Jeg vet ikke med dere, men jeg hadde gjort det jeg kunne for å forhindre at meg og mine skulle endt opp under slike forhold, om det så hadde vært å kaste stein eller å skyte hva enn jeg hadde hatt for hånden mot okkupantene. Men det er kanskje bare meg?
Sist endret av caperno; 22. juli 2014 kl. 21:54.