View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Hva slags surrete filosofisk møkk er det du har lest nå? Gud er en bevisthet i universet som finnes i en egen del av mennesket som aldri blir forandret uansett hva som skjer, og som bare den meditative kan se? Denne guden du beskriver skiller seg utrolig fra guden som er beskrevet i bibelen. Er du den eneste av verdens snart 7 millioner mennesker som har forstått hva gud er? I såfal er du fryktelig arrogant. Særlig når du ikke kommer med noe som helst bevis og bare en haug med vage påstander.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår hva jeg sier og drar endel forhastede slutninger.


Jeg ønsker ikke å mene noe om hvem som kan "se" Gud. Men prøver å peke og å hinte om hva forskjellige mennesker kan mene/peke på når dem snakker om Gud.

Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Så det du sier er at du har "kjent" gud i kropp og sinn. At du har kjent jahve på kroppen? Eller er du så fundamentalt kristen at du prøver å bevise guds eksistens uten å faktisk ha opplevd h*n selv?
Vis hele sitatet...
Jeg prøver ikke å bevise Guds eksistens.
Det er ihvertfall ikke min hensikt.

For min del trenger man ikke bruke ordet Gud i det hele tatt.

Jeg sier f.eks "Gud er sannhet"

Dette er en beskrivelse av Gud i mange religiøse tekster og blant mange som bruker ordet.

For min del kan man godt bare si sannhet.

Helt greit.


Greia er at om du skal forstå mennesker som bruker ordet Gud - så kan du ikke automatisk forutsette at man snakker om en supermann/julenisse.

Og videre prøver jeg å forklare at snevre beskrivelser av Gud kan virke ufullstendige, og lite dekkende for hva mange mennesker mener med ordet.

[quote=Bearass;2102580]Jeg tror du misforstår hva jeg sier og drar endel forhastede slutninger.


Jeg ønsker ikke å mene noe om hvem som kan "se" Gud. Men prøver å peke og å hinte om hva forskjellige mennesker kan mene/peke på når dem snakker om Gud.



Jeg prøver ikke å bevise Guds eksistens.
Det er ihvertfall ikke min hensikt.

For min del trenger man ikke bruke ordet Gud i det hele tatt.

Jeg sier f.eks "Gud er sannhet"

Dette er en beskrivelse av Gud i mange religiøse tekster og blant mange som bruker ordet.

For min del kan man godt bare si sannhet.

Helt greit.


Greia er at om du skal forstå mennesker som bruker ordet Gud - så kan du ikke automatisk forutsette at man snakker om en supermann/julenisse.

Og videre prøver jeg å forklare at snevre beskrivelser av Gud kan virke ufullstendige, og lite dekkende for hva mange mennesker mener med ordet - og ønsker man å forstå slike mennesker er det ikke alltid slik forståelse kan oppnåes utelukkende med intellektuell resonnering og tanke. (Derav eplemetaor)

ojsann: Jeg skulle bare legge til to avsnitt til hva jeg allerede hadde skrevet men ser at hele innlegget ble repetert. Det ble veldig rotete. Fint om en administrator kan ordne..