View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser fortsatt ikke at du har bevist Guds eksistens på noe som helst slags vis. Det eneste du har gjort er å definere begrepet "Gud" så vagt som overhode mulig – mot grensen til det banalt intetsigende – for så å ramse opp mer eller mindre tilfeldige eksisterende konsepter som bevissthet og moral. Så vidt jeg kan se har du ikke en gang begynt på resonnementet – du har bare postulert noen lite hjelpsomme premisser.
Vis hele sitatet...
Hva som menes med Gud er vanskelig definerbart etter vanlige standarder.

I religiøse tekster sies det ofte at Gud er større enn menneskers forståelse.

Hvordan kan man nærme seg en dypere forståelse av hva Gud er?

"Gud er en"

"Gud er sannhet"

"Gud er rettferdighet"

"Gud er evighet"

"Gud er alfa og omega"

Hva er Gud?

Eksisterer Gud?










Hvordan kan man avgjøre dette?

Hva er sannhet?

Hvem er jeg - i sannhet?




Så finnes det dypere eller grunnere, mer helhetlige eller mindre helhetlige erkjennelser av sannhet



Man kan innføre tanken om at sannhet er noe man kan erfare - leve i erkjennelse eller i sannhet.

"Gud er sannhet"



Jeg skjønner at du gjerne vil at jeg skal definere Gud i mindre diffuse rammer.



En beskrivelse av Gud kan være "Jeg er"
Jahve betyr "visdom"

Å tilbe Jahve kan bety å tilbe visdom

Allah kan bety "noe som tilbees"

Hva er det som tilbees?

Hvordan?




Beskrivelser av Gud er ofte diffuse

En snever beskrivelse av Gud beskriver ikke Gud



Man kan saktens spørre seg om man trenger dette ordet.

Men det er i bruk blant store deler av den menneskelige befolkning.

Det finnes oppegående, intellegente vise, kjærlige, gode mennesker som bruker dette ordet.



Skal man avgjøre om Gud eksisterer eller ikke handler dette om hvordan man definerer Gud

Om jeg sier Gud er sannhet - gjennom sanne/virkelige/erfarbare/erkjennelser lærer man Gud/(sannhet) å kjenne

så er dette konkret, da det er definert - Diffust fordi hver og ens forståelse av Gud avhenger av hver og ens sanne/virkelige/efarbare/erkjennelse i sannhet.

Man kan beskrive smaken av et eple så konkret man kan - (man kan f.eks beskrive eple som "søtt") men det er først når man smaker eple at man kan kjenne smaken av det - og man får dermed en mye dypere, mye "virkeligere, sannere" forståelse av eples smak.