View Single Post
Sitat av Sio Vis innlegg
Russels tekanne eksisterer i form av en metafysisk ide, en tanke, men den har ingen fysisk eksistens med mindre noen kan bevise den. Jeg ser ikke hvorfor du drar frem vrangforestillinger og Russels teapot, begge deler har en metafysisk tilstedeværelse og er legitime. Eller benekter du at der finnes en metafysisk ide om Russels Teapot og vrangforestilligner?
Vis hele sitatet...
Jeg benekter at ideen om Russels tekanne medfører at Russels tekanne i seg selv eksisterer. Og jeg benekter at ideen om en gud medfører at guden i seg selv eksisterer. Når noe eksisterer vil det si at det er virkelig. Det vil si at ideen kan eksistere og tanken kan eksistere, og de kan påvirke sine omgivelser, men det er ikke slik at det ideen eller tanken omhandler dermed også må eksistere. Jeg mener at en anerkjennelse av noes eksistens som et direkte resultat av at tanken om det eksisterer ikke er hverken riktig eller nyttig, og tvert i mot er potensielt svært uheldig.

Sitat av Sio
Eksempel er at om du tror gud eksisterer fysisk er tanken en vrangforestilling, mens vi er alle enige om at Tid og Matte kun er ideer som vi bruker fordi vi ser en nytte i den.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på hvordan du definerer metafysikk. Tid er et høyst reelt fysisk fenomen på samme måte som rom, og matematikk kan sies å være et eksisterende system – et omfattende sett med regler – som gjør at vi kan beskrive og forutsi antall, strukturer, endringer osv. Du må gjerne si at enkelte matematiske objekter, slik som en perfekt sirkel, kun eksisterer som en idé, men det motsier ikke poenget jeg har nevnt over.
Sist endret av Provo; 17. mai 2011 kl. 13:50.