View Single Post
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Har slitt med dugg selv, og har lest om et tips som skal funke: Legg/fest en håndvarmer oppå objektivet, det skal visstnok være nok til at man unngår duggen på selve linsa.

Ellers er jeg på utkikk etter en litt mer lyssterk vidvinkellinse, har brukt en Sigma 10–20mm f/4–f/5.6 (f.eks. på filmen på lenka over) og en 28mm f/1.8 (eksempelfilm) tidligere. Ser Sigma 18-35mm f/1.8 allerede er nevnt i denne tråden, og prisen var ikke helt avskrekkende, kan denne anbefales? Er til 550D, så mister jo litt vidvinkelhet(?) pga. crop-en.
Vis hele sitatet...
Takk for tipset, har en håndvarmer liggende, så det skal jeg helt klart teste ut.

Hva objektiv angår, har jeg selv et Samyang 10mm F2,8 som jeg er fornøyd med, men det er det enste vidvinkel-objektivet jeg har, så har lite å sammenligne det med.
Det jeg er mest fornøyd med, er at det gir relativt lite forvrenging.
En ulempe med Samayng 10mm, er at det er spesiallaget for APS-C-sensor, så om du har tenkt til å gå over til fullformat, må du ha enda et objektiv.
En annen ulempe, er at alt blir veldig smått med 10mm, så det er for meg umulig å se om noe er i fokus eller ei, kun ved bruk av søkeren. Jeg er derfor nødt til å bruke live view og zoome inn for å kunne se om fokus er riktig.