View Single Post
De fleste med småbarn har måttet klare seg med svært lite søvn flere netter på rad. Noen takler dette bedre enn andre.

På svært kort sikt så kan det være effektivt å kutte ned søvn for å få mer tid til noe, f.eks. en innlevering eller lignende. Men på lang sikt så fungerer det derimot svært dårlig, og grunnene til det har blitt nevnt over. Immunforsvaret svekkes, så du blir lettere syk og taper derfor tid. Du kan heller ikke ta igjen tapt søvn, bare normalisere søvnrytmen igjen og karre deg tilbake til et mer normalt mønster.

Da jeg var yngre så hadde jeg ingen problemer med å sove lite i perioder, og å snu døgnet frem og tilbake var gjort på et blunk. I senere tid så merker jeg at én dårlig natt forplanter seg utover hele uka. Hvorvidt dette er pga. alder eller en mer aktiv livsstil (kontra studenttilværelsen) kan jeg ikke si for sikkert. Jeg merket da at jeg ble kviknet til veldig rundt 20/21-tiden om kvelden, og hadde det veldig lett for å trigge flyt-tilstanden. Da endte jeg opp med å få unna en god del arbeid til skolen, eller private programmeringsprosjekter, før jeg datt i seng rundt 2-3. Når helga endelig kom så sa derimot kroppen stopp, og tvang meg til å sove mer enn normalen, ofte til 13/14-tiden.

Så å legge deg til en vane å sove mindre vil jeg nok latt være, men hvis du føler du er effektiv og har noe viktig å få gjort innen en tidsfrist, så kan det være noe å tenke på. Anbefaler i så fall å lytte til hva kroppen vil, og ikke lure den med koffein o.l.