View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Etter min mening er det noen av oss her som er sykt villige til å forsvare politiet. Som h*n over her som har sitert veldig mange utdrag fra ulike innlegg og prøver å svare dem på en "streng" måte...

Mon tro om h*n jobber i Politiet, eller er en tidligere politimann/kvinne?
Vis hele sitatet...
Hva med de som er "sykt villige" til å angripe politiet, selv med beviselig feilaktige påstander? Hva skal man tro om disse?

Og hva med de som bare angriper den som svarer på kommentarer i stedet for å komme med motargumenter? Hva skal man tillegge dem av negative egenskaper for å slippe og forholde seg til det de faktisk skriver?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hva faen? (den her setningen måtte jeg bare reagere på når jeg så den...) Er "godkjente teknikker" at de denger løs på Obiora og kveler han? Uansett om han er en diger, ruset, og "farlig" (svart/ikkenorsk) mann, så har jo politiet en hel rekke alternative pågripelsesmetoder enn de allermest voldsomme og skadefremmende (bl.a de du lærer ved å se på MMA eller noe enda mer voldelig).
Vis hele sitatet...
Helt uavhengig av ditt forsøk på å opprette en stråmann, så er sakens fakta den at de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk som i ettertid har blitt forbudt eller modifisert nettopp på grunn av denne episoden.

Når det gjelder om Obiora var farlig, så er det åpenbart at han ble oppfattet slik siden politiet måtte komme til stedet. Videre måtte det flere politifolk til for å få kontroll på ham.

At du mener at "farlig" betyr svart/ikke-norsk får du stå for selv. Jeg gjengir bare sakens fakta, så får du klovne videre.

Ja, politiet har mange maktmetoder, men det er altså slik at de måtte eskalere maktbruken på grunn av situasjonen. Det måtte flere politifolk til for å få kontroll på mannen, så det er helt åpenbart at han gjorde voldsom motstand.

Er det virkelig mulig å mene at alt politiet foretar seg er O.k., siden det er i politiets/myndighetenes regi?
Vis hele sitatet...
Når har jeg skrevet noe slikt? Kanskje det er på tide at du prøver å forholde deg til det jeg skriver, og prøver å la være å la hatet ditt blende deg.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, jeg tar feil når jeg sier politiet slapp unna med drap? Politiet bestrider ikke at Obiora ble drept av politiet iallefall. Han ble kvalt og døde surstoffmangel er den offisielle versjonen. Uenigheten står ikke om hvorvidt politiet drepte han eller ikke, uenigheten står om hvorvidt de kan klandres.
Vis hele sitatet...
Ja, du tar feil. De slapp ikke unna med drap. De kunne ikke klandres i utgangspunktet. Det er ingen uenighet om de kunne klandres eller ikke, for dette er avgjort allerede, og politiet har endret prosedyrene sine for å unngå slikt i fremtiden.

Det var altså noe galt med prosedyrene, ikke med de som fulgte dem.

Jeg har min mening. Godt over 1000 mennesker i Trondheim følte sterkt nok for at man burde ha en rettsak til at de gikk ut på gatene og demonstrerte. Det er veldig, veldig mange i en by som Trondheim.
Vis hele sitatet...
Hva så? Fakta er ikke et demokrati. Det er ikke slik at fakta blir feil bare fordi mange mener det. Følelser er irrasjonelle, og man ser jo at du ikke har fått med deg alle sakens fakta. Jeg kan garantere deg at de fleste av demonstrantene også trodde at politifolkene omtrent henrettet Obiora, når faktum er at de brukte en godkjent arrestasjonsteknikk som politifolk ble lært opp til å bruke.

Vitner mener politiet var unødvendig voldelige. Du mener vitner som ikke er vant til vold alltid kommer til å synes politiet er voldelige, og derfor kan man ikke høre på dem? Det du sier er åpenbart et moment som bør komme fram i en rettssak, for er sannhet i det, men det er også ekstremt tynt grunnlag å avskrive dem på.. og høres mer ut som et argument jeg hadde forventet å se fra myndighetene i et arabisk eller afrikansk land.. eller Kina.
Vis hele sitatet...
Kjære vene. Jeg vet at arrestasjoner kan se voldsomme ut, og jeg vet at arrestanter ofte skriker og bærer seg og bæljer om politivold. Når arrestasjonen av Obiora så voldsom ut så er det åpenbart fordi han var diger, ruset, farlig og voldelig selv.

La oss ta en oppsummering av det du har brukt som unnskyldninger, på engelsk, og se etter hva slags land du tror dette kommer fra:
Vis hele sitatet...
Det jeg har forklart deg er sakens fakta. Teknikken som ble brukt på Obiora ble forandret på eller forbudt etter hendelsen, noe som bekrefter at politifolkene er uskyldige. Hva et eller annet tilfeldig sitat du kommer med har med saken å gjøre vet jeg ikke.

At politiet brukte korrekte arrestasjonsteknikker betyr ikke at de utviste nødvendig dømmekraft. Obduksjonsrapporten sa faktisk at han ble kvelt ihjel.. du synes kanskje det er greit at politiet dreper mennesker så lenge de bare følger brukermanualen sin, men det synes nå verken jeg eller ganske mange i Trondheim er greit.
Vis hele sitatet...
Det måtte flere politifolk til for å få kontroll på ham. Hvis du ser på sakens fakta er det slik at han kjempet voldsomt imot, og da må politiet eskalere maktbruken til de får ham under kontroll.

At han ble kvalt er ikke relevant fordi de som sagt brukte en godkjent arrestasjonsteknikk. De kan altså ikke klandres for det som skjedde.

Hva er argumentene mot å få dette opp i rettsapparet?
Vis hele sitatet...
Fakta er allerede avklart, og man har ikke funnet noe grunnlag for en rettslig gjennomgang av dette. Man tar ikke bare tilfeldige ting opp i retten fordi man synes det høres lurt ut. Man må ha en reell sak å bygge det på.

.. for la oss ikke miste synet av hva som skjedde: politiet tok kvelertak på en person, han døde av oksygen-mangel og det har kun blitt gjennomført en lukket undersøkelse av hendelsen. Hvordan i all verden kan dette være ok?
Vis hele sitatet...
Dette er OK fordi sakens fakta er såpass klare, selv om du ønsker å benekte dem.

Prinsippielt, åpenbart ingenting.. men det føyer seg inn i den store rekken av myndighetsutøvelse som har som hensikt å kontrollere og straffe.
Vis hele sitatet...
Å vise frem passet sitt er å bli straffet?

Jeg tror ikke politiet sitter på rævva og later seg om kvelden nei. Jeg mener åpenbart at politiet har altfor for få på vakt på kveldene. Disse taxikøene jeg nevner er essensielle for at folk skal føle seg trygge, og politiet er dønn avhengig av samarbeidvilje i resten av yrkesutøvelsen sin....
Vis hele sitatet...
Det er sikkert flott for deg å ha veldig sterke meninger om at akkurat denne taxi-køen er det viktigste i hele verden, men politiet må altså tenke større enn det.

Jeg er ikke eneste lovlydige personen jeg kjenner som nå har som grunnregel å ikke prate med politiet.. eller som vil være grunnleggende mistenksom når jeg må ha med dem å gjøre. Det burde ikke være sånn.
Vis hele sitatet...
Politiet i Norge er rene pusekatter i internasjonal sammenheng. De blir lært opp til å bli sosionomer under utdannelsen sin, omtrent. Hvis du har problemer med politiet så vil jeg si at det er du som er problemet.

Det er åpenbart at smånasking kommer til å ha lav oppklareringsprosent. Spørsmålet blir da hvor lav?. Det er halv-jevnlig historier ute om folk som har iphone-trackingen på, vet hvilket hus deres stjålne mobiltelefon er i, men kan ikke få politiet til å hjelpe.. anekdotisk, men inntrykket man sitter igjen blir at politiet ikke en gang gidder å ta de enkleste sakene... for på et eller annet tidspunkt handler det ikke bare om prioriteringer, men bare dårlig håndtverk.
Vis hele sitatet...
Kjære deg, det er haugevis av telefoner og annet som stjeles hver eneste dag. Politiet kunne sikkert brukt all sin tid på slikt. Men de har mange oppgaver, og de må prioritere. Det føles forferdelig for hver enkelt som mister telefonen, men i en større sammenheng er slike saker trivielle og bør ikke kastes bort for mye tid på.

Javel. Det er særdeles få dødsfall i Norge i forhold til folketall og kjøreforholdene. Det er greit at du vil ha mer, håper du lar vær å stemme ved neste valg.
Vis hele sitatet...
Det er du som vil ha mindre kontroll i trafikken, noe som vil føre til flere døde og skadde.

Hvis du tror noen av pokerringene som har blitt tatt i Norge har noe med mafia-virksomhet å gjøre må du enten slutte å henge på nyhetsspeilet eller bruke 5 sekunder på et av forumene hvor poker diskuteres. Det er nok av mennesker der som har blitt tatt, og de folka der er ikke akkurat mafia-materiell..
Vis hele sitatet...
Alle snakker alltid sant på internett. Det vet jo alle.

Eller hva?

Det er sikkert fint for deg å tro blindt på alt som skrives på nettet, og du tror vel også at det du leser er representativt for alt som skjer.

.. og ja, jeg synes det er rimelig tragikomisk at den type saker har blitt prioritert ja. Om politiet tilfeldigvis er på stedet skjønner jeg selvfølgelig at de må tas, men fanden heller..de har kjørt store raid i Bergen. Det kan du fanden meg ikke forsvare i ramsalt alvor? Jeg håper du skrev dette fordi du hadde behov for å si imot meg, og ikke fordi du faktisk mener det.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg svart på alt. Politiet skal håndheve lovene. Tidligere klaget du over at de henla saker som er av svært triviell karakter, men nå klager du over at de tar gamblere? Selvmotsigelser er flotte greier.

Og at du mener at gambling må være lovlig betyr ikke at politiet bare skal la være å ta seg av alle slike saker.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tror du har misforstått her - det er inegn som påstår at politimennene som drepte Obiora nødvendigvis skulle bli dømt. Vi mener derimot at saken skulle ha blitt prøvet for retten. Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe poeng å prøve saken for retten, da sakens fakta allerede er kjent, og de som er ansvarlige for bruken av arrestasjonsteknikken har tatt dette ansvaret.

Dersom du dreper noen i nødverge, så vil alltid politiet ta ut tiltale for drap.
Vis hele sitatet...
Kilde?