View Single Post
Kul tråd, tenkte jeg kan dele litt fra mine erfaringer det siste halvåret, og spesielt de siste to månedene. Jeg skriver aktivt i en tråd mer dyptgående, men kan dele noen gullkorn her.

Det siste året har snudd livet mitt trill rundt, og fokusert 100% på realfag og filosofi, skjønnlitteratur-er-oppskrytt-style. Mye av filosofien har omspunnet kritisk tenkning, hvordan kvitte seg med overtro og å unngå vanlige feller man kan gå i ved å følge sin intuisjon, men også en massiv mengde bevissthetsfilosofi og "hvordan takle nihilisme" filosofi (som faen meg trengs når du leser realfag og bevissthetsfilosofi, om man skal unngå fallgruvene eksistensielle kriser og depresjon). Liten avsporing: For dem som tenker matte er kjedelig, og/eller umulig, ta en kikk på disse videoene, så skjønner du at kanskje det ofte er læreren, ikke faget, som er kjedelig.

Bevissthet er noe mange (spesielt psykonauts vil jeg tro) er opptatt av, men som er omringet av en del forvirring og kontrovers. Bevissthetsfilosofer og hjerneforskere har et kanskje overraskende godt bilde på hva som foregår inni knotten, og hvordan bevissthet funker og oppstår. Om noen er interessert i tips vil jeg gjerne få anbefale noen jeg har nytt godt av:
Daniel Dennett Bevissthetsfilosof som skriver ganske spennende om fri vilje, bevissthet and all that jazz, jeg leser Consciousness explained akkurat nå, og kan melde at den er litt tørr, men en god bok; sjekk han opp på Youtube eller TED for å få et innblikk i hans idéer, og skrivemåte. Jeg vil anbefale filmen "Victim of the brain" (halvannen time, ligger på youtube) som er et sammarbeidsprosjekt mellom han og
Douglas Hofstadter Har skrevet en fantastisk bok I Am a Strange Loop som jeg vil anbefale varmt. Den kan være litt langdryg til tider, men ca 400 sider, og stappfull av veldig innsiktsfulle observasjoner og teorier om hvordan bevissthet oppstår som resultat av måten nevronene fungerer og er strukturert på, og ingenting mer. En bok som virkelig forandret mitt liv.
Steven Pinker Den ferskeste av forfatterne for min del, forsker innen psykologi, og lufter en del veldig spennende tanker om hvordan språk er et "vindu" inn til hvordan mennesker fungerer inni. Han har en del brukbare intervjuer på Youtube, men såpass få at jeg gikk til innkjøp av "The Blank Slate", om hvordan folk ikke blir født som blanke ark, som blir formet utelukkende av miljø, men hvordan gener kan ha bissart spesifike effekter på din oppførsel etc. Han har også en del tankevekkende materiale om samfunnet, og hvordan voldelig oppførsel er på sitt laveste i historien, i motsetning til hva som oppleves av folkesjela.
Sam Harris Sikkert en kjent og kjær figur for mange, holder blandt annet en herlig "speech" om bevissthet, mindfulness meditasjon og psykedeliske stoffer etc. Veldig Psykonaut-relevant, og ikke så whacky som Joe Rogan og Terrence McKenna. En ateistisk/sekulær approach til meditasjon og ritualistiske handlinger etc. Han har en veldig god guided mindfulness meditasjon på youtube, som del av en lengre speech.
Nietzsche Duh. Mistolket og (til dels) urettferdig hatet, er Nietzsche en filosof man namedropper når man vil drepe en samtale kjapt og permanent, men sjekk disse videoene før du skrur av pc'n og går. Veldig lærerike for min del i hvertfall. Ellers skriver Nietzsche vanvittig lange, tunge setninger og tekster, og man må bruke timesvis på å lese, og gjenlese to sider for å forstå hva som foregår. Kanskje er det verd det, kanskje ikke, jeg gjorde det ihvertfall med "The Gay Sciences § 354" om bevissthet, og fikk ganske mye ut av det.

Selv er jeg ganske interessert i kunstig intelligens, og Jeff Hawkins har et veldig bra foredrag om hvor langt vi er kommet i prosessen å skape maskiner som kan lære, og fungere som nevronnetverk, og hvordan slike nettverk fungerer. Boken hans "On Intelligence" er også verd en liten kikk (finnes på lydbok).

I fare for overbelaste folk stopper jeg her, dette er ihvertfall noen av de mest inflytelsesrike forfatterene for min del de siste månedene, og som jeg har fått veldig mye å tenke over fra. Om man prøver, som meg å få tid til alle disse ved siden av et fulltidsstudium kan det være lurt å sette seg inn i Speed Reading, og evt Polyphase sleep, som er neste eksperiment på min tabell. Jeg har også opplevd at psykedelia gjør at ting du har lest synker lettere inn, og blir lettere å se konsekvensene av, og "utforske verden gjennom".

Hjernen er et fantastisk og helt utrolig verktøy, som kan brukes ganske mye mer enn man vanligvis gjør, å utnytte tiden sin, spise riktig og å benytte så mange triks man kommer over til å øke nøyaktigheten og effektiviteten til tankeprosessene sine gjør virkelig at det føles som om "the sky is the limit".