View Single Post
Sitat av TheNiceSideMe Vis innlegg
Hei!



Kan du fortelle litt mer om hvordan du ble diagnostisert? Og hva gjør denne maskinen?
Vis hele sitatet...
Antar at det er snakk om en CPAP-maskin eller lignende (?). I tilfelle ligger man med maske (evt. en "maske" som dekker kun nesen) på, og denne er koblet til en slange som er koblet til maskinen. Maskinen
overvåker pustingen din, og hvis du slutter å puste vil den øke trykket i slangen, til du begynner å puste igjen. Hensikten er å "poppe" blokkeringen i luftveiene dine (svelget "klapper sammen"), slik at lufta kan passere fritt igjen. Krever en viss tilvenning å ligge med en slik.

For å få påvist søvnapne ligger man enten over på søvnlab på sykehuset en natt, eller man er innom og får påmontert en "pakke" som overvåker deg gjennom natten. Så ser man hvor mange pustestopp du har etc.

Jeg pleide å være så sliten når jeg våknet om morgenen at jeg bokstavelig talt slepte meg langs gelenderet opp trappa, dette ble mye bedre etter at jeg startet med CPAP. Har dog aldri gått i søvne, og visste ikke at det kunne ha sammenheng med apne. Grunnen til at jeg gikk til legen med dette var at kona bekymret seg over at jeg ofte sluttet å puste om natta.