View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du forsøkt å settje deg inn i temaet?

For meg framstår det som rimeleg konkret, og oversiktleg, og det må vere mogeleg å komme med litt meir jordnær kritikk enn at du ikkje tar det seriøst.
Vis hele sitatet...
Ja, det har jeg. Det er klart at det finnes flere gode miljøpolitikere der ute, men min generelle oppfatning av en del miljøpolitikere og MDG er at det er mye klaging og lite løsninger. Selvsagt det er viktig å sette fokus på problemene, men føler at det kommer veldig få løsninger. Hadde MDG kommet med en reell handlingsplan, så skulle dem ikke sett bort ifra å fått min stemme i framtiden. I tillegg hjelper ikke akkurat slike saker som dette (Private lovbrytere må i fengsel, mens de ansvarlige politikerne slipper unna straff) på at jeg mister tilliten til politikerne.

Til et annet tema så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke snakkes mer on atomkraft, spesielt Bill Gates TerraPower, anbefaler "Inside Bill's Brain - del 3" hvor det snakkes om miljøproblemer og hvordan Gates Foundation prøver å løse dette ved hjelp av å bruke nåværende atomavfall til å drive atomkraftverk. Dette er avfall som ellers bare blir lagret i lagre rundt om i verden.

Atomkraft er en av de desidert beste måtene å få strøm på hvis man ser på effektivitet, hvor miljøvennlig det er og antall dødsfall per TWh. Enkelte undersøkelser viser at atomkraftverk er mer miljøvennlig enn både solpaneler og vannkraft.

Problemet med vindkraft som MDG kjemper så for er at det er ikke effektivt nok, det skal ekstremt mange vindmøller til for å forsyne hele Norge og ikke minst Europa og verden. F.eks så tilsvarer omtrent et atomkraftverk ca. 5400 vindmøller.

Eventuelt så har du vannkraft, man har vi virkelig lyst til å demme opp alle store vassdrag i Norge og potensielt fjerne en stor del av fiskelivet i vannet?

I tillegg er de fleste av dagens atomkraftverk laget for 30+ år siden, så teknologien er utrolig utdatert, med dagens teknologi kan man utvikle atomkraftverk som er utrolig pålitelige.