View Single Post
True phreak.
Min mening er at vi bør slutte å bruke oljen som en hvilepute. Regjeringen nekter å forske på kjernekraft (Thoriumreaktorer er det naturlige neste steget, og Norge har såpass mye kompetanse innenfor materialteknologi, at vi er godt rustet til å bidra til å løse problemene som eksisterer med denne teknologien), uten at jeg helt kan forstå hvorfor (utover mulighetene for ulykker, selvsagt, men det går med flere menneskeliv pr. kW kullkraft enn atomkraft, og det er medregnet teknologiens spede begynnelse,- teknologien i dag er langt bedre, og man forventer at fremtidens teknologi vil være tilnærmet bombesikker), men jeg antar at mye av grunnen til det er oljen og oljeprisene. Problemet vi kommer til å støte på, er at petroleumsprodukter brukes i ALT i dagens samfunn: Smørning, polymerprodukter, matvarer, klær, kjøling osv. MINST 50% av tingene dere har rundt dere har petroleum som en vesentlig ingrediens: Å bruke en slik ressurs som energikilde når vi har bedre alternativer er intet mindre enn tåpelig.

Jeg minnes forøvrig på det gamle ordtaket: "Necessity is the mother of invention", eller på norsk "Nød lærer naken kvinne å spinne". Flere teknologier som kan erstatte oljeenergi er på vei, og man vil se at innsatsen som legges i disse teknologiformene vil øke etterhvert som oljeprisene stiger.