View Single Post
Jeg er nå i gang med drømmearbeidet mitt, og leser for tiden om drømmepsykologi. Tenkte jeg kunne dele et par tips jeg har lært med dere i denne tråden.

[COLOR="Indigo"]Å huske drømmer[/COLOR]

I perioder har jeg vansker med å huske drømmene mine. Dette kan kanskje komme av litt stress og overbelastning. I boka jeg leser nå blir man rådet til å ligge helt stille når man våkner opp om morgenen. Det vil si, unngå alle "grove" kroppsbevegelser. Disse vil gjøre at man mye lettere glemmer minnet om drømmen.

[COLOR="Indigo"]Vanskelig å få resultater?[/COLOR]

Noen ganger må det bare litt mer til, rett og slett. Hvis du har prøvd i et par uker uten å få hell kan jeg anbefale metodene nedenfor. Disse har jeg selv god erfaring med.

- Avtal med en venn (som legger seg senere enn deg) at hun/han ringer deg rundt 70 minutter etter at du har lagt deg til å sove.

- Drikk masse vann! Det resulterer i at du må på toalettet, åpenbart. Når dette skjer skal du bare ligge helt stille i sengen din! Ikke beveg deg før du har samlet bruddstykkene av drømmen og skrevet det ned.

- Hvis det er virkelig vanskelig er det også en mulighet å sette på alarm hver time gjennom natten. En av gangene vil du nok lykkes. Dette anbefaler jeg ikke å gjøre i hverdagen, selvfølgelig. God søvnkvalitet er også viktig.

[COLOR="Indigo"]Drømmesansene:[/COLOR]

Mange lever i sin drømmeverden i en form for tåke, blir det beskrevet i boken jeg leser. Dette involverer sanseinntrykk som lukt, lyd, smak eller berøring. Ikke bare kan du forbedre disse i selve drømmen. Men sanser i våken tilstand og drømmetilstand går ofte hånd i hånd. Her er forslag til metode.

Tabell!

Lag en tabell som skal strekke seg over syv dager. Sett opp dato, klokkeslett, omfang av drømmeendring, syn, hørsel, lukt, smak, berøring og bevegelse. Du skal også legge ved "merknader". F.eks "Jeg spiste frokost, men kjente ingen smak". Skriv også ned et tall for alle sansene. Skalaen kan være fra 0-10 for eksempel.

Man kan også øke sin følsomhet ved å gjøre seg oppmerksom på sanserepetoaret. Velg en sans og fokuser på den ut dagen. Sett ord på det du smaker, hører, ser osv. Det kan være alt fra smaken av munnskyllevann til kaken du unnet deg etter middagen.

Dette var alt for nå. Tilbake til boken igjen! Håper noen får bruk for dette.

- Lucy