View Single Post
Vasall's Avatar
Trådstarter
149
Sitat av Apeloff Vis innlegg

Før jeg begynte med narkotiske rusmidler, var jeg vel klar over at jeg ikke skulle huke med noen andre på det, og at det måtte være hemmelig. Jeg ville ikke at noen skulle endre sitt syn på meg, eller hvem jeg er til tross for at jeg ville prøve flere rusmidler.

der tror jeg du har feiltolket innlegget mitt, antageligvis min feil siden jeg ikke er artikulert nok til å formidle mine tanker skikkelig.

Kanskje jeg faktisk har lurt meg selv og vært naiv lenge nå, men påpek gjerne konkret hva som er feil med tankegangen min, hvilken ond spiral jeg er i. Hva slags stereotypisk tankegang jeg har som er lik de vanlige 16-17 åringene som ruser seg jevnlig på lovlige eller ulovlige narkotikum.
Vis hele sitatet...
Nå har jo flere andre gitt deg bra svar allerede, men siden du spør så skal du få svar:
For det første sier du her at du lever et dobbeltliv og at du holder rusbruken din hemmelig. Du må altså skjule en del av livet ditt for vennene dine, som kan kalles å lyve for vennene sine eller ihvertfall ikke vise hvem du er til dine nærmeste. Jeg forstår godt at du holder det skjult da mange, med god grunn, har et anstrengt forhold til det.
Men du må også da se hvordan rusmidler styrer din oppførsel ovenfor dine
venner og familie allerede.

Jeg er ikke ute etter å kalle noen idiot eller liknende bare fordi de er 16 år. Det er nok rimelig vanlig å ha et litt ufokusert syn på ting i den alderen, jeg husker selv godt at jeg gjorde mye ugjennomtenkte ting som jeg fikk angre på etterpå i mitt sekstende år, selv om jeg følte meg like voksen i hodet da som nå.
På en måte blir man aldri eldre inni seg enn 16-17, men visdom kommer med erfaring.
Det er en grunn til at man ikke kan stemme før man er 18, og det er også en grunn til at man må være 21 for å kjøpe det eneste lovlige, tunge rusmiddelet i høye konsentrasjoner.

Den stereotypiske tankegangen din som minner om mange andre 16-åringer handler ikke nødvendigvis om at du "lurer deg selv" eller "faller ned i en ond sirkel" alle er forskjellige.
Det var vel mer at du utviste en økning i rusmiddelbruk til det dobbelte hvert år, at du prøver mange forskjellige rusmidler, som om du leter etter noe som mangler i livet ditt.
Jeg vet ikke hvilke rusmidler du snakker om engang, da ordet "rusmidler" omfatter ufattelig mange vidt forskjellige substanser.
Men en regel som kan være lur å ha for samtlige er nok å vente til man er i tjueårene ihvertfall.
Innen den tid skjønner man nok hvilke rusmidler som bare er noe bedritent svineri og hvilke som kan ha en nytteverdi, om man bruker dem på riktig måte
(noe som, pga ungdomskulturen og en gjennomsnittlig sekstenårings prioriteringer, er veeldig vanskelig for en 16åring å forstå hele konseptet av)

Jeg kjenner jo ikke deg, og som sagt så er alle forskjellige, men en sekstenåring som går i forsvarsposisjon mot startinnlegget og legger frem grunner til at du, som sekstenåring som driver med ca 8 forskjellige rusmidler og øker lista årlig, er jo i seg selv faresignaler på at prioriteringene dine er umodne.
Du sier jo at du ruser deg svært sjelden, så kanskje jeg har feil.
Men å lage grunner for å ruse seg er egentlig å lage unnskyldninger for å ruse seg. Og hjernen er ekspert på å lage unnskyldninger for sin egen ulogiske eller umoralske oppførsel.

Og det er deg selv du bør ha denne diskusjonen med. Spør deg selv om disse rusmidlene er nødvendige for deg for å ha en bra tilværelse. Er de det bør du absolutt slutte med dem. Er de ikke det, så hvorfor ikke vente til hjernen din, holdningene dine og kroppen din har stabilisert seg?

Når det gjelder hjernens utvikling 16 kontra 20 kontra 25, så er det jo poenger i det fysiske neurologiske aspektet og det psykiske, men om ikke annet så har ihvertfall maange flere unge mennesker i tidlig 20-årene fått lagt prioriteringene sine på bordet så og si, enn 16 åringer. Mange 20åringer bør nok også vente litt, men det er også endel som begynner å bli klare for fullt ansvar over seg selv i denne tidsepoken.
Dessuten utvikles alle seg i forskjellig tempo, og jeg tror disse hjerneforandringene og når de skjer har mye å si på når holdninger og selvinnsikt stabiliserer seg. Det er jo ca fem års bredde på når jenter får pupper eller når gutter begynner å bli interessert i dem. haha

Men å fylle 21 og bestemme seg for å begynne med rusmidler er jo ikke en moden besluttning. Det må skje med litt mer innsikt og gjennomtanke enn som så
Sist endret av Vasall; 13. mars 2009 kl. 18:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.