View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Stray Wanderer: i bøkene til Alexander og Ann Shulgin så har de et regelsett for inntak av hallusinogener og ett av punktene snakker om en dør, et valg man kan bli presentert når man er under påvirkning av hallusinogener. Man skal under ingen omstendigheter gå igjennom denne døren da den representerer døden, en grense man kan se men ikke se igjennom.

Første gang jeg leste om det var det ganske fascinerende, jeg hadde lite erfaring med psykedelika på den tiden, men etterhvert som jeg eksperimenterte så har jeg aldri sett denne dødsdøren selv og begynte å tro at den enten var fiksjon eller man måtte opp i heroiske doser.

Der diskuteres litt i en tråd på reddit her
Vis hele sitatet...
Takker for svaret! Må ta og lese noen bøker om emnet. Har til nå bevisst unngått psykedelisk og buddhistisk litteratur for å ikke bli påvirket av andre menneskers perspektiver, ville finne ut av ting på egen hånd, men innser nå at jeg står fast på noen punkter og behøver andres input.

I reddit-tråden står det at man ender opp med å besvime og komme tilbake "gjenfødt", men uten minner fra etter besvimelsen. Jeg tror at jeg har gått gjennom døren før, uten å skjønne det, etter å ha tatt 4,9 gram flein som endte opp med en tur som jeg har veldig lite erindring fra. Da ble jeg sannsynligvis tvunget gjennom døren for første gang.

Jeg har nemlig heller ikke vært borti døren før etter den turen. Nå ender nærmest hver eneste sopptur på 3+ gram med invitasjonen, gjerne etter mye selvransakelse og gradvis dekonstruering av personligheten, men så feiger jeg ut gang på gang. For når invitasjonen kommer, så begynner hjertet å pumpe hardt og raskt, så jeg får en slags panikkreaksjon og innbiller meg at hvis jeg aksepterer, så sprenger de hjertet mitt og jeg vil oppstige for godt.

Kanskje døren er det folk kaller 'egodød'? Det er omså rart at Sasha og Ann mener at man ikke skal godta invitasjonen. Kanskje er det den prosessen som blir beskrevet i Bardo Thodol (Tibetan Book of the Dead), men igjen så handler den om ekte død. Kanskje døden er ekte, men så blir man returnert tilbake fordi 'høyere makter' forstår at han der karen bare tura for langt på psykedelika?