View Single Post
Sitat av Imawesome Vis innlegg
For å pirke litt, la oss si at LAR hadde tilbydd polikliniske samtaler, la oss si at de fikk god og ordentlig oppfølging ETTER endt LAR, tror du prosentandelen ville vært den samme? LAR bryr seg kun om en ting og det er å få flest folk over på subutex og metadon sånn at de kan gjøre både helsevesenet og rettsvesenet til lags, de har også kontroll over brukerene sine, de vil bare medisinere folk, få de på urinprøve to ganger i uka, tror du at man får et avslutningsmøte i LAR etter endt behandling? Nei. Ringer de deg for å høre om du har det bra etter en overdose? Neppe.
Vis hele sitatet...
De årene jeg har vært i LAR har jeg blitt fulgt godt opp, både av behandler og overlege.

Men jeg er helt sikker på at mange får dårlig oppfølging, det tviler jeg ikke på. Men altså, man har jo også fastlege, ruskonsulent og andre som kan følge opp. Dps, psykolog osv. Så lenge man har en fungerende ansvarsgruppe, så burde oppfølgingen være bra.

Dette forutsetter selvfølgelig også at man selv er fremoverlent og/eller har støttespillere i familien eller lignende som kan hjelpe til med å sikre ens rettigheter.

Det hadde selvfølgelig vært fint hvis jeg bare kunne lebe meg tilbake å få alt i fanget, men jeg har smertelig erfart at det ikke fungerer sånn.

Oppsummert kan jeg være enig i at alt med LAR ikke er positivt for alle. Men jeg synes den demoniseringen de ofte blir utsatt for er urettferdig.