View Single Post
Du har full rett til å nekte rettspsykiatrisk vurdering. Men, det høres ut som om det kanskje kan være til din fordel å gjennomføre en sånn vurdering. Men, du sier ikke noe om hva du er tatt for, så det er ikke så lett å si.

Uansett. I første omgang så snakker du med ett menneske som gjør en generell vurdering for å finne ut om det finnes grunnlag for å gjøre ytterligere undersøkelser (noe vedkommende tydeligvis har konkludert med at det er grunnlag for å gjøre).
Deretter må man finne to stykker med riktig rettspsykiatrisk kompetanse for å gjøre den faktiske rettspsykiatriske vurderingen. Det er helt normal prosess. Og jeg selv måtte vente en god stund før de to aktuelle psykiaterene hadde mulighet til å gjennomføre samtalen med meg (dette fordi de som skulle vurdere måtte ha kompetanse på indremedisin). Hva som er tilfelle for deg aner jeg ikke, men det kan være slike forhold som spiller en rolle for deg også.

Grunnen til at du ikke har hatt noen samtale med politiet osv enda er fordi du ikke skal kunne si en haug av ting som på ingen måte er til din fordel. I dine sko ville jeg, om jeg ble innkalt til avhør, sagt "jeg ønsker ikke å si noe som helst før den rettspsykiatriske vurderingen er fullført".
Uansett om du havner i rettssak eller ikke så har du ingen fordeler med å la deg avhøre før du uttaler deg i en eventuell rettssak.
Saken din kommer IKKE til å bli henlagt dersom du ikke gjennomfører den rettspsykiatriske vurderingen. Det som derimot kan skje, er at politiet ikke kan ta ut tiltale hvis du gjennomfører den rettspsykiatriske vurderingen og funnene i den tilsier at du har vært psykotisk, lettere psykisk utviklingshemmet eller andre forhold som tilsier at du ikke hadde evne til å preventere det som har skjedd.
Det er litt interessant at du kaller saken for noen småting og samtidig sier at du ikke vet helt hva du gjorde galt. De to kræsjer med hverandre i min forståelse.
Også er det engang sånn at det er noen prinsipielle juridiske forhold som tilsier at strafferammen på det som er gjort ikke er det som avgjør om man tar en rettspsykiatrisk vurdering eller ikke. Hvis forholdene ligger til rette for det, så skal du ikke straffes (hverken kortsiktig eller langsiktig).
De to rettspsykiatriske kan spørre om du vil gi de innsyn i dine legejournaler, men det er noe du kan nekte de innsyn i. Det vil stort sett være til din fordel å gi de innsyn i slike papirer ettersom de kan bidra til å gi de et bedre vurderingsgrunnlag. Men, nei...de kan ikke bare hente ut disse papirene uten at det er avklart med deg (med mindre du ikke har samtykkekompetanse selv og har noen som fungerer som verge for deg).

Mener å huske at du har spurt om alt dette tidligere. Hvis du generelt er så voldsomt usikker så vil jeg råde deg til å kontakte en advokat. Så kan de vurdere i samråd med deg hvorvidt det er fordelaktig for deg å gjennomføre en sånn vurdering, eller ikke. I tillegg så kan de forklare deg prosessen og hva som eventuelt gjør at det drar ut i tid. At det går mye tid vil i de fleste tilfeller være til din fordel (hvis du gjør de rette tingene og fordi du vil kunne få kortere straff fordi saken har dratt ut i tid og det i seg selv er en straff).
Også har jeg forklart deg alt dette tidligere, så jeg foreslår at du kontakter en advokat og forklarer saken. Men, hvis du ikke har fått noen advokat oppnevnt så er du sannsynligvis i en situasjon hvor du selv må dekke utgifter for advokathjelp (dette vil en advokat kunne fortelle deg allerede før det koster deg en eneste krone)