View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
I forbindelse med psykiatritråden de siste dagene tenkte jeg det kunne være en god idé å opprette denne.

Tråden er ment å være et sted der man kan lufte følelser og tanker. Og tanker rundt følelser. Kort eller langt, detaljert eller ikke - det er opp til deg.

Hva gjør deg glad? Hva bekymrer deg?
Hva gjør deg trist? Hva gjør deg forbanna?

Jeg vil foreslå noen retningslinjer:
  • Freak er ikke helsepersonell.
    Det korrekte svaret er nærmest alltid "ta kontakt med legen/psykolog/annet kvalifisert personell". Å dele erfaringer er flott, å gi konkrete råd bør man være forsiktig med.
  • Diskusjoner om selve tingene man bekymrer seg over bør ikke diskuteres her, men heller spinnes ut i egne tråder. Dette for å unngå at ting sklir ut. Vær så snill å unngå "soapboxing", dette er ikke stedet.
  • Vær obs på at å "overtale bort" følelser sjelden funker noe særlig, selv om det er en naturlig idé. Ting som virker som løsninger kan være veldig mye lettere eller vanskeligere fra person til person, og løsninger er ikke alltid det man er på utkikk etter ved "lufting".
  • Hvis du vurderer "tough love"-tilnærmingen, snu 180° og ta opptil flere skritt vekk fra tastaturet.

---

Jeg tenkte jeg kunne begynne, i åpenhetens navn.

Min egen "utfordring" er depresjon, og at jeg generelt er misfornøyd med tilværelsen. Begge har vist seg litt tricky å behandle. Hint av sosial angst kompletterer bildet og sørger for en velbalansert opplevelse, eller ikke.

Jeg merker at ting har blitt en del tyngre over de siste ukene, og bekymrer meg litt over "trenden". Det kommer i veien for en del ting jeg har lyst til eller burde gjøre, og er frustrerende i seg selv.

Corona og tilhørende isolasjon er mye i vinden for tiden, som problemet som forsterker alle andre problemer. Etter månedsvis med hjemmekontor og (enda) mindre sosialisering enn vanlig må jeg si det begynner å virke som et poeng. Jeg vet ikke om det skal få all skylden i mitt tilfelle, men jeg tror ikke det hjelper noe særlig.