View Single Post
Trådstarter
717
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Kunne ønske at jeg hadde en gravemaskin.
Er vel lite sannsynlig at staten/kommunen kommer med sin gravemaskin.
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor ww2 ikke er like historisk viktig som de andre epokene i vår historie.

Hadde vært helt sinnsykt bokstavligtalt og komme inn i en sånn uberørt bunker(muligens).
Håper at jeg en eller annengang finner en slik bunker, som har vært uberørt siden 1945.
Det finnes mange sliker bunkere i øst-europa, som de ikke får lov til å grave opp. Eller at det er utrygt og grave på de stedene.
Vis hele sitatet...
Jeg så i går en dokumentar om et anlegg på 20 mil beliggende i Polen. Jeg har også sett et i Tsjekkia. Begge er fylt/sprengt igjen og farlige, det sjekkiske har setningsskader.

I nordnorge (billefjord?) lå det en sjøflyhangard innsprengt i fjell, den fylte tyskerne med russiske krigsfanger før de sprang hele greia.

I oslo vet jeg om en håndfull spennende steder, en av de er en bunker som skal ha blitt gjenfylt rett etter krigen. Der spurte jeg grunneier for ca 10 år siden om muligheten for å grave meg inn, det var grunneier ikke interresert i, faktisk var han veldig avvisende.
Jeg håper dere seriøse ueere løfter interressen for slike ting, at det skal kunne bli mulig å kunne stille med dugnadsgjeng og grave seg inn.
Jeg har et håp om at Thoryllo sitt prosjekt kan gi oss den tyngden vi trenger til å få tillatelse, jeg tror det blir lettere hvis det skal lages en seriøs dokumentar og ikke bare er nysgjerrig.

Et aspekt med disse anleggene i Oslo er at de kan ha vært i bruk i all hemmelighet under den kalde krigen, at synlige innganger er pluggget igjen men at det finnes tilgang fra bygninger i nærheten. Jeg vet om noen slike også, et av de er et større anlegg bygd av tyskerne og brukt av etteretningen til for få år siden.

Noe godt kommer uansett, jeg har fått et løfte av en grunneier om å slippe inn i et større underjordisk anlegg fra midten av 1800 tallet. Dette ble tatt ut av drift på 1950 tallet og har bare et kjent besøk siden. Det besøket ble bare en kort tur siden det var så skummelt der Jeg gleder meg helt gal.
Siden jeg er en ræva fotograf selv så har jeg spurt og fått ja til å ta med Thoryllo. Når dx får levert batteriene mine skal vi få satt en dato som passer alle. Så følg med, du ser det først her på freak.

Thoryllos teaser http://www.youtube.com/watch?v=pvRMWvyTPoA