View Single Post
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Bare for å si det klart og tydelig så mener jeg ikke å si at rus er roten til at det mentale er som det er. Det er helt sikkert en mestrings strategi eller selvmedisinering som for så mange andre.

Det jeg mener er at det blir tafatt å forsøke å nøste opp i det psykiske om du har rusmidler i systemet som faktisk demper en hel del for det en faktisk føler på. Dessuten er det vanskelig å sette pris på sunne gode strategier når en har boe så enkelt, universalt og fantastisk som rusmidler.

@meaculpaUIO, nå vet jeg ikke om den var myntet på meg, men om det kom frem som "skjerp deg" så var jeg nok for kort da jeg postet på morningen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke uenig at rus gjør behandling vanskelig, og nettopp derfor skrev jeg at ts burde forsøke å fokusere mest på å minimere bruken. Både i antall dager han er ruset på i strekk, samt dosering. amtidig bør han forsøke å la det bli lengre tidsom mellom hver gang han tyr til rus. Ts forsøker jo tross alt å takle dette på en relativt bra måte. Han bruke rikke rus daglig. Var det 3-4 ganger per år eller var på 3-4 ganger på to år? Nå skrev han jo ikke hvor lange perioder han bruker rus, så klart om det blir 3 måneder i strekk hver gang så gjør det ting vanskeligere i forhold til behandling. Men da må han kanskje fokusere på å redusere lengden på "fri-kvarteret".

For akkurat nå slik det koker i huet på ham kan 100% rusfrihet bli umulig. For per idag så er det ikke på plass andre mestringsstrategier. Det kan løse seg gjennom traumebehandling eller samtaleterapi - altså at han får nye og bedre mestringsstrategier som kan gjøre at behovet for rus blir ennå mindre. Når han har gått i terapi hos en behandler han får tillit til så vil det bli mer utstyr i "verktøykassen". Og da vil det være nye måter å få dempet kaoset og uroen på.

Og først skulle bli 100% nykter med så stor bagasje tror jeg blir en heftig kamp, og kanskje også en kamp som kan bli bortimot uovervinnelig. Ja, jeg er klar over enkelte har fikset akkurat det. Og klart å starte med å først bli rusfri. Men da var kanskje de psykiske utfordringene av mer håndterlig art enn det virker som for ts.
Sist endret av _abc_; 17. april 2020 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.