View Single Post
Det høres helt jævlig ut, og har tydeligvis vært uheldig med behandlerne dine også.

PTSD er mulig å behandle! Ja du har hatt det i 2,5 år uten bedring, men det er 2,5 år uten fungerende behandling. Det går ikke bort av seg selv. Nå beskriver du mer komplekse traumer også, og det tar tid og er, vel, komplekst. Selv om det kanskje tar ti år før du blir frisk, så trenger det ikke å ta ti år før du blir betydelig bedre. Du har jo fungert fint før, skjønt sikkert med et heftig forsvarsverk oppe. Det går an å finne mer bærekraftige måter å håndtere traumene på som gjør at du kan finne tilbake til de gode egenskapene du tydeligvis har, samtidig som du har fortiden din med deg som nettopp fortid.

Du beskriver godt hvor fysisk ptsd er. Jeg har litt tro på å jobbe fysisk parallelt med terapi. Noen liker yoga f eks, som innebærer teknikker som roer ned det sympatiske nervesystemet og gir mer bevissthet rundt kroppslige opplevelser. Det finnes også psykomotorisk fysioterapi. Jeg tror ikke dette er en erstatning for terapi, men komplekse problemer trenger kanskje å angripes fra flere sider. Jeg har også litt begrenset tro på rendyrket kognitiv terapi for komplekse traumer, men det er mest en personlig oppfatning. Jeg tror egentlig det viktigste er å finne en bra terapaut som klarer å bygge en trygg relasjon. I det minste en som forstår traumer og ikke tror at sånt ikke skjer i Norge(!).

Når det gjelder rus, så øker nok behandlingstilbudet ditt betraktelig om du greier å legge det vekk. Så kan vi godt diskutere om det burde være sånn.