View Single Post
Begrenset Utgave.
SpeedBenzo's Avatar
Trådstarter
73
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Eller er det mer et høna eller egget problem? Ville rusmisbruk blitt resultatet uten en skrekkelig oppvekst og mentale problemer? Jeg har dårlig tro på at det vil være mulig å starte løpet med å bli rusfri. Det tror jeg blir å starte i feil ende. For det med rus virker å bli en form for mestringsstrategi som brukes når ingenting annet virker og blir en desperat handling for å slippe unna flashback, angst og uro. Og akkurat der og da så virker det jo. Det kan mange skrive under på.

Jeg tror at problemene må nøstes opp tråd for tråd. Starte med de underliggende problemene, altså få hjelp for ptsd. Traumebehandling i seg selv kan være så krevende og ta så lang tid at jeg tror det er der hovedfokus bør ligge. Kom igang med traumebehandling og vær så ærlig om nåtid som du føler du må.

Så kan det kanskje forsøkes å trappe ned. Trådstarter er jo ikke en daglig misbruker. Men periodemisbruker. Kanskje starte helt smått. Gjøre periodene kortere. Dosene mindre.

Når symptomtrykket avtar slik at det blir enklere å holde hodet over vannet tror jeg det er mer realistisk og også tenke 100% rusfrihet. For ptsd og traumebehandling kan virkelig være ekstremsport av værste sort.

Depresjonen feks den kommer nok av ptsd, det er noe svært stor andel av ptsd tilfeller sliter med. Samme med angst, uro og dårlig nattesøvn. Ptsd har jo en tendens til å føkke opp tammelig mye. Selvbilde. Evnen til å knytte relasjoner. Eller bare å ivareta relasjoner. Det er kjempevanskelig for mange. Og det ene leder til det andre. Ptsd problemene gjør at ts ikke stoler på folk, skyver de unna og blir isolert. Isolasjonen gir for mye tid til flashback, negative tanker og angst og uro.

Til sist så klarer ikke kropp og hjerne mer og ts havner utpå med piller og pulver.

Det som gjør det vanskelig for ptsd pasienter er jo at det er få spesialister på traumebehandling. Det er ofte ventelister. Og det kan ta tid å komme seg gjennom det. Det finnes døgnbehandling og kanskje vil det være løsningen. Men her starter nok ryddejobben men å be om hjelp og klare å ta imot hjelp. Kanskje må det byttes behandler en eller flere ganger for det må være en viss tillit mellom behandler og pasient i bunn.
Vis hele sitatet...
Hei og tusen hjertelig takk for svar! Det er dette jeg prøver å få frem til alle behandlere. Kan virkelig skrive under på hele ditt innlegg.

Men behandlerne.. Ja de ser bare risiko-atferden og rusbruken, dessverre. De har alle sammen konkludert med at jeg ikke har noe selvinnsikt og kun er en narkoman som driver med risiko atferd.

Men sannheten er at jeg vet nøyaktig hva som foregår.. Har fått høre at jeg «må bruke kondom» som om jeg er bort i ordentlige pulverhorer, vurderes tvangsinnlagt pga. noen gjenfortellinger av hva jeg gjør under påvirkning og spikeren i kisten var når behandler ikke ville inngå et kompromiss ang. lengde på rene prøver engang på ADHD-medisin.

Sa at det kommer IKKE på tale med 3 måneder når jeg kom rett ut fra behandling. Foreslo 4 uker og hun fra Avdeling Fra Rusmedisin avsluttet all behandling. Forrige psykolog fra behandlingsstedet skulle «lette» på reglene og ga meg en jævla kopi av samme regel-liste. Jævlig provoserende. Rett og slett inkompetent arbeid fra alle sålangt. Det gir meg i grunn bare lyst til å slutte helt og gå all-inn igjen med pulver/piller. Ingen ser meg for den jeg er. De ser kun etter enkleste avskrivning av hele min person.