View Single Post
Sitat av Bearass Vis innlegg
Sky hevder at kristendommen i sin kjerne er "ganske barbarisk". Videre mener han at den kristne Gud er en Gud for tortur og mord. Hva er kristendommens kjerne? Om ikke det nye testamentet? Jeg har selv lest det nye testamentet. Kjernen er ikke barbarisme - tvert imot. Jesus er ikke en som taler varmt om mord og tortur - tvert imot.
Vis hele sitatet...
Du fremmer dette argumentet flere ganger i posten din, med ordene litt stokket på. Problemet er at du ikke kan forkaste Det gamle testamentet når man snakker om kristen tro! Den eneste grunnen til at Det gamle testamentet i stor grad overses av dagens kristne er at den nettopp har en irrasjonell og tilbakestående moral, sett i sammenlikning med hvordan samfunnet fungerer i dag – hvis Det gamle testamentet var uvesentlig for kristendommen, hvorfor i alle dager er det da en del av dens hellige tekst? Jesus selv sa flere ganger – som du utvilsomt har fått med deg hvis du har lest hele Det nye testamentet – at den gamle loven ikke var opphevet, og at han var kommet for å oppfylle den. Det er altså kun helt i moderne tid at man nesten ikke omtaler Det gamle testamentet i det hele tatt, annet enn håndplukkede elementer som skapelseshistorien og at homofili er en vederstyggelighet.

Den Norske Kirke vektlegger også offisielt Det gamle testamentet; som du kan lese i Wikipediaartikkelen om DNK, under seksjonen "Skriftforståelse":
Kjernen i luthersk skriftforståelse er at Bibelen handler om Guds krav og gaver, eller lov og evangelium, som er den lutherske termen. I praksis betyr dette at man leser Det Gamle Testamentet som et uttrykk for Guds lov. Her må mennesker sone gjennom offer, mens man i Det Nye Testamentet mottar evangeliet om at Jesus Kristus er offerlammet som døde og gav soning for menneskenes synd.
Luthersk lære, sammen med all kristen teologi, ser Jesus som oppfyllelsen av Messias-profetiene i Det Gamle Testamentet.
Vis hele sitatet...
I Det gamle testamentet, som frem til helt moderne tid har vært en sentral del av kristendommens lære, ser man en Gud som er for tortur og mord. Han kommanderer og befaler drap på kvinner, barn og hele folk til stadighet gjennom alle bøkene. Hvis du ikke tror på dette, så må du bare lese det selv. Jeg kan alltids komme med eksempler, men de avfeier du bare som enkelttilfeller, og det blir meningsløst å dra fram hundrevis av Bibelvers når du enkelt og greit bare kan lese den selv – og det burde du hvis du tror Det gamle testamentet handler om en snill og kjærlig Gud.

Når det kommer til at Jesus ikke taler varmt om mord og tortur så bommer du litt der også. Ta for eksempel det Jesus sier i Mark 7:10: "For Moses sa: ‘ Hedre din far og din mor’, og: ‘ Den som bruker onde ord mot far eller mor, skal dø’." Eller Luk 12:47-48: "En tjener som kjenner sin herres vilje og likevel ikke steller i stand eller gjør det herren vil, han skal få mange slag. Men en som ikke kjenner den og gjør det som fortjener slag, skal slippe med færre. Av den som har fått mye, skal det ventes mye, og av den som mye er betrodd, skal det kreves desto mer. ". Han taler også varmt om slaveri i Ef 6:5 og 1 Tim 6:1-2. Eller hva med Luk 19:26-27: "Ja, men jeg sier dere: Den som har, skal få, og den som ikke har, skal bli fratatt selv det han har. Men disse fiendene mine, som ikke ville ha meg til konge, dem skal dere føre hit og hugge dem ned foran øynene på meg."

I tillegg taler han flere steder om at de som ikke tror skal brenne i helvete for alltid – og om ikke det er tortur så vet ikke jeg. Hele byer dømmes til evig pinsel fordi de ikke omvendte av hans misjonering i Matt 11:20.

Og hva er vel den dagevislange korsfestelsen av Jesus, iscenesatt og forutbestemt av hans egen far, om ikke grov tortur? Denne syndebukkmentaliteten, hvor Jesus måtte tortureres for å oppheve arvesynden – den avskyelige tanken om at vi personlig holdes ansvarlig for synden til de første menneskene (hvilket var å skaffe seg kunnskap, tenke seg til) – er grusom i seg selv. At å spise av kunnskapens tre var en synd var definert av Gud selv; at alle etterkommere skulle uskyldig bebreides for dette med evig pinsel som straff var definert av Gud selv; han kunne bare sagt "Greit, dere er tilgitt" (for hva, kan man spørre seg), men i stedet valgte å han å torturere sin egen sønn over flere dager. Og Judas, som ble brukt som en brikke i dette spillet av Jesus, ble drevet til selvmord og evig tortur i helvete for å ha fullført nøyaktig det Gud hadde planlagt. Og når det er sagt, hva med de millionene av barn som må brenne i helvete i evig tid fordi de ble født på feil sted i verden og sultet i hjel på mangel av naturressurser eller druknet av en tsunami, begge deler under Guds kontroll? Nei takk, kristendommen er virkelig grusom.

Oppsummert, å avfeie Det gamle testamentet er å overse store deler av kristendommens fundament. I tillegg var Jesus også tydelig påvirket av jernalderetikken og ikke denne utelukkende herlige fyren som du fremstiller han som. Løfter man hodet litt opp og tenker over implikasjonene av hva som faktisk står, er også mange av de sentrale delene av kristendommen slik den følges i dag barbarisk. Kristendommen i dag går som regel greit overens med dagens moral fordi de overser og håndplukker store deler av sin egen trostradisjon ettersom hva som passer de best.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Ateististiske-sosialister har undertrykkt religiøse i ateismens navn.
Vis hele sitatet...
Nei, de undertrykte mennesker som et resultat av ideologisk dogmatisme.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg reagerer på utsagn som
kristendommens kjerne er barbarisk
Vis hele sitatet...
for ikke å forglemme det hårreisende utsagnet:
Videre så er ikke Guden du vedkjenner deg noen Gud verdig tro, fordi Han, slik det står i bibelen, er en grusom skapning som regelrett oppfordrer, nei faktisk kommanderer dere, til drap, mishandling og tortur.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er lavmål og det er dette jeg ønsker å påpeke.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lavmål, det er en treffende betraktning. Kristendommens kjerne er barbarisk, og Guden i Bibelen oppfordrer og kommanderer til drap, mishandling og tortur. Dette er ikke bar en løs påstand, men har blitt grundig forklart og dokumentert gjennom de siste postene.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det sitter uansett veldig langt inne for meg å forkaste alle de store verdensreligionenes moral for tilbakestående. De ti bud, de fem søyler, den buddhistiske sila osv. regner jeg som høyverdig moralske påbud som enhver burde følge. Det være seg om man om er ateist uten gudetro.
Vis hele sitatet...
Har du lest de ti bud på en stund? Her er det kastet bort tre bud på Gudelig sjalusi og absurditeter, to på at man ikke skal misunne andre for deres eiendom, kone eller arbeidsfolk, ett på at man ikke skal bryte ekteskapet, ett tvilsomt om at man skal hedre sine foreldre, og man sitter igjen med tre setninger som ikke akkurat kan kalles annet enn trivielle. "Du skal ikke stjele" blekner i sin banale platthet i forhold til den mer dyptgripende førkristne gyldne regel, "du skal gjøre mot andre slik du vil at de skal gjøre mot deg".

Det er dessuten uærlig å skulle bedømme den kristne moral utelukkende på bakgrunn av de ti bud, og overse alt annet som står i Bibelen. Det blir som å bedømme de økonomiske aspektene av sosialismen på forordet til Das Kapital.