View Single Post
Sitat av slashdot Vis innlegg
Sky har aldri hevda at majoriteten av kristne i dag er barbariske. Han seier tvert imot følgjande:


Ikkje utan viare ei gyldig samanlikning. Korstoga var utført delvis med religiøs grunngjeving. Uternskingane i soviet var utført med politisk grunngjeving - så å påstå at dei var resultat av stalinisme er fair, men ikkje at dei var utslag av ateisme. Det tredje riket dro nytte av antisemmitiske strøymingar, som til dels var religiøst motivert, for å utrydde jødane. Da er det ikkje heilt urimeleg å legge delar av skulda på religion.

Men praktiseringa av religionen har hatt klare trekk av antisemmistime, slik du kan leseher. I første avsnittet i inlegget ditt hevder du at vi må sjå på praktiseringa av religion, og ikkje lese testamentet bokstaveleg. Her hevder du nærast det motsette - praktiseringa har lite å sei; det er teksten som er det styrande...
Vis hele sitatet...
Sky hevder at kristendommen i sin kjerne er "ganske barbarisk". Videre mener han at den kristne Gud er en Gud for tortur og mord. Hva er kristendommens kjerne? Om ikke det nye testamentet? Jeg har selv lest det nye testamentet. Kjernen er ikke barbarisme - tvert imot. Jesus er ikke en som taler varmt om mord og tortur - tvert imot.

Ateististiske-sosialister har undertrykkt religiøse i ateismens navn. Men poenget mitt er ikke at ateismen er undertrykkende eller årsak til folkemord. Jeg mener slettes ikke at ateismen kan klandres for folkemord i Sovjet eller i kambodsja - jeg peker på at det er en grunnløs påstand, og en fåfengt argumentasjonsmetode.

Ellers henger jeg ikke helt med på hvordan du tolker det jeg skriver. Poenget mitt er at man må lese testamentet helhetelig. Leser du det nye testamentet som kristendommen bygges rundt - skal det svært godt gjøres å sitte igjen med en forståelse av at kristendommens kjerne er barbari bygget rundt mord og tortur.

Sitat av Sky Vis innlegg
Som jeg har sagt, og som slashdot også påpekte, så har jeg overhodet ikke hevdet at kristendommen i dag er på langt nær så ille som den en gang var.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer på utsagn som
kristendommens kjerne er barbarisk
Vis hele sitatet...
for ikke å forglemme det hårreisende utsagnet:
Videre så er ikke Guden du vedkjenner deg noen Gud verdig tro, fordi Han, slik det står i bibelen, er en grusom skapning som regelrett oppfordrer, nei faktisk kommanderer dere, til drap, mishandling og tortur.
Vis hele sitatet...
Dette mener jeg er lavmål og det er dette jeg ønsker å påpeke.

Sitat av Sky Vis innlegg
Vi lever trossalt i et sekularisert samfunn der vi har bygget verdier på tross av religion, og ikke på grunn av den. Det er derfor ikke så rart at hjemmet du vokste opp i var et godt et, til tross for kristendommens tilstedeværelse der.
Vis hele sitatet...
Det er bare det at kristendommen jeg er vokst opp med er bygget rundt bibelen og i hovedsak Jesus og det nye testamentet. Disse bøkene forteller om en ikkevoldelig kar som snakker om nestekjærlighet og tilgivelse. Det er dette som er kjernen SKY. Du er helt på villspor når du snakker om en Gud som kommanderer til drap, mishandling og tortur. Hvordan går det an å misforstå en kar som Jesus så grunnleggende? Jeg lander på at du rett og slett ikke har peiling på kjernen i kristendommen - og heller bygger argumentasjonen din på hatsk anti-religiøs propaganda.


Sitat av Sky Vis innlegg
En kommer allikevel ikke unna det faktum at kristendommens fundament hviler på tilbakestående moral og irrasjonell tro (som de andre store verdensreligionene forøvrig også gjør), og det er blant annet det jeg retter kritikk mot.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva du tenker på når det gjelder tilbakestående moral - men du har sikkert noen bibelværs her og der å slå i bordet med for å underbygge en slik påstand. Slik jeg oppfatter Jesus i det nye testamentet er dette mennesket milevis unna å ha en tilbakestående moral.

Personlig regner jeg meg ikke for å tilhøre noen organisert religion. Dog har jeg truffet svært mange seriøse religiøse mennesker.

Det sitter uansett veldig langt inne for meg å forkaste alle de store verdensreligionenes moral for tilbakestående. De ti bud, de fem søyler, den buddhistiske sila osv. regner jeg som høyverdig moralske påbud som enhver burde følge. Det være seg om man om er ateist uten gudetro.

(At det finnes religiøse eller ateistiske mennesker med tilbakestående moral - selvklart. Det vil det alltid gjøre.)