View Single Post
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Mennesker i dag er ofte veldig skeptisk til overtro og så videre. Men drei litt rundt på spørsmålet til noe som er mer helhetlig, hvordan startet det hele? Hvordan ble universet til? Det er lett å rive seg selv i håret når man tenker på det. Dette spørsmålet kommer man nok aldri til å få svar på, men dere må vel være enige om at det ligger litt mer enn naturlige årsaker bak? Stephen Hawking beskriver at dette skjedde fordi vi hadde tyngdekraftsloven, men hvor kom denne loven ifra?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal man være enig i at det ligger noe mer enn naturlige årsaker bak? Hvis disse årsakene fant sted, så vil de jo være naturlige. Dessuten tviler jeg på at du kan nok fysikk til å konkludere på annet vis enn verdens fremste fysikere på området – jeg regner med at du ikke gjør deg konklusjoner innen avansert nevrokirurgi, på tvers av fagfolks vurderinger, så hvorfor tror så mange at de kan gjøre det innen fysikk?

Hvordan universet startet å eksistere, hvis det noen gang startet å eksistere, kan nok ikke forklares med tyngdekraften, så der er jeg redd du husker feil. Men vi vet fra fysikken at ting faktisk kan komme fra ingenting, så universet krever ingen skaper, hvis det er det du sikter til med "mer enn naturlige årsaker".

Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Jeg tror ihvertfall at det ligger mer bak døden enn ingenting. Når man kommer til verden utifra noen atomer, hvordan kan vi være slik vi er? Jeg synes ihvertfall at livsløpet ingenting, livet, ingenting er helt umulig å oppfatte. Jeg føler at det ligger mer tyngde i kroppen enn selve mennesket. Min konklusjon er at man lever videre etter døden, kanskje bli gjenfødt.
Vis hele sitatet...
Hvordan blir liv, bevissthet og død lettere å forklare ved å innføre ett element til i universet – altså en sjel? Er det helt utenkelig at denne sjelen i så fall også har bestanddeler? For det forklarer vel ikke mer om sjelen er et grunnelement enn om den er sammensatt av andre deler? Hvorfor kan ikke da sjelens bestanddeler være de elementene vi kjenner til i universet fra før? For det forklarer jo ikke mer om bestanddelene er sammensatt av elementærpartiklene vi kjenner, eller om den er sammensatt av elementærpartikler vi ikke kjenner? Og siden sjelen på ett eller annet tidspunkt må ha startet å eksistere, hvorfor er det så utenkelig at den også kan slutte å eksistere? At en blomst kan råtne opp og gå i oppløsning til sine bestanddeler medfører jo ikke at blomsten selv er noe mer usannsynlig. Og hvis sjelen kan oppstå, opphøre å eksistere, og bestå av allerede kjente bestanddeler, hvorfor kan den ikke da være hjernen selv – eller rettere sagt, aktiviteten i hjernen?

Som du ser, hjelper det ikke å innføre en sjel – det blir presis like vanskelig å forklare likevel, og den tilfører ingenting av verdi. Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg at tilstanden du er i etter du er død er den samme som før du var født? Altså ikke-eksisterende? Det er riktig at vi ikke vet hvordan bevissthet oppstår, men at den skal overleve kroppens død er det ingen grunn til å tro.