Tråd: Sint nabo
View Single Post
Sitat av Tokis Vis innlegg
Døve og sterkt tunghørte kjører bil og de kjører like bra eller dårlig som hørende. Sansene vi bruker når vi kjører bil er 90 % syn og 10 % hørsel. Jeg syns det er rart at det skal påvirker forsikring hvis du har hatt et uhell, når du burde sett det, ikke hørt det med blæsting av høy musikk?!
Vis hele sitatet...
Det har ingen påstått heller, men det påvirker både rettslig ansvar og forsikring når du burde hørt det. Det er ikke uten grunn at politiet, trygg trafikk og gjensidige forsikring har gått ut og advart spesifikt mot å bruke øreplugger i trafikken.

https://www.gjensidige.no/godtforber...ner-bak-rattet

Mange har brent seg kraftig på veitrafikklovens § 3.Grunnregler for trafikk.
"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen"


Du deler syn og hørsel inn i prosenter ifb kjøring, men den gangen lyder er det eneste forvarselet du får, og noen i verste fall omkommer så kommer man ikke langt med den type rasjonalisering.

Når folk tydeligvis ikke klarer å sjekke speilet i blant, på tross av at det blinker av både blålys og langlys bak de så burde de i hvert fall IKKE kjøre rundt med peltor. Har observert skremmende mange som kjører rundt med det, om de allerede har sprengt basskassa og alle høyttalerene eller om de bare aldri "kommer hjem fra jobb" aner jeg ikke. Men det er et reelt problem før utrykningskjøretøy.

Til slutt vil jeg legge til at de fleste døve sjåfører er veldig obs på sin hemning og dermed er ekstra aktpågivende. Når man mangler en sans vil gjerne andre sanser forsterkes og man kan derfor ikke sammenligne en døv person med en som kjører rundt med peltor, headsett eller full pupp på anlegget mens de kjører for dem saks skyld.